24.9.2019

Kysyimme eri alojen asiantuntijoilta, onko Kiinan nousu uhka vai mahdollisuus. Taloustutkimuksella teettämämme tutkimus kertoo siitä 200 yrityspäättäjän ajatukset.
Lataa tutkimustulokset kokonaisuudessaan täältä.

Kolsterin IPR-tutkimus 2019 - Tuloksia

Leena-Maija Marsio, Director, Legal and Trademarks, Kolster:

”Diplomatia ja ’guanxi’ avaavat ovia, mutta mieti tarkasti omat ehtosi”

Leena-Maija Marsio - Kolster

Näen Kiinan suomalaisille ennen kaikkea mahdollisuutena ja uskon, että kiinalaisia investointeja tulee jatkossa yhä enemmän myös Suomeen. Diplomatiasuhteemme ovat alusta lähtien olleet kunnossa. Niiden päälle on hyvä rakentaa Kiinassa tärkeitä yritysten välisiä henkilösuhteita ja suhdeverkostoja (guanxi).

Kaksi kiinalaista lentoyhtiötä liikennöi jo Suomeen suorilla lennoillaan Finnairin lisäksi, mikä tuo meille etua helpon saavutettavuuden muodossa. Suomi on hyvin ennustettava ja vakaa liiketoimintaympäristö. Meillä lainsäädäntö ja sen toimeenpano ovat läpinäkyviä. Miksi tapella Yhdysvaltojen kanssa tai ottaa brexit-riskejä, kun Suomella on toimiva EU-suhde ja hyvin koulutettuja asiantuntijoita?    

Toki yritysten pitää hyvin tarkasti miettiä, millä ehdoilla ne ottavat kiinalaista rahaa vastaan.

Uhat muuttuvat mahdollisuuksiksi, kun neuvottelet investoinnin ehdot hyvin ja mietit tarkasti, mitä tavoittelet, miten läpinäkyväksi avaat liiketoimintasi, mikä on strategista tietoa ja minkälaista raportointia vaadit. Onnistuminen edellyttää, että olet miettinyt oman IPR-strategiasi ja hoitanut kuntoon IPR-liitännäiset sopimukset ja suojaukset, jotta kruununjalokivet eivät lähde kävelemään. Jos yrityksellä ei ole IPR-strategiaa, se on uhka.

Bloomberg on listannut Suomen maailman kolmanneksi innovatiivisimmaksi maaksi. Tutkimus ei kuitenkaan mittaa sitä, miten yritykset hyödyntävät IPR-omaisuuttaan. Jälleen palaamme siihen, onko yrityksellä IPR-strategiaa: miksi hain juuri tätä patenttia tai ovatko patentit jatkossa relevantteja omalle liiketoiminnalle − tai jollekin toiselle? Jos ne ovat, mitä niille pitäisi tehdä tai kenen kanssa niistä pitäisi neuvotella? Patenttisalkut voisivat tuottaa yrityksille myös rahaa – myös Kiinasta.   
Tuomas Kosonen, Partner, Inventure Oy:

”On oleellista ymmärtää se, mistä arvo syntyy”

Tuomas Kosonen - Inventure

Monet rahoittamistamme yrityksistä ovat pieniä. Näemme, että start-up-yrityksemme kiinnostavat paljon kiinalaisia ja uskomme, että kiinnostus kasvaa edelleen.

Aasian ja Kiinan markkinoille on haastavaa päästä, joten kiinalaiset sijoitukset mahdollistavat pienten yritysten kasvuloikan Aasiaan. Tässä onkin suurin mahdollisuus kilpailukyvyn kannalta: kiinalaisten ostajien kautta syntyy potentiaalisia kanavia maailman isoimmille markkinoille.

Liiketoiminnassa on aina uhkaa, murrosta ja muutosta. Hyvistä yrityksistä ovat kiinnostuneita muutkin kuin kiinalaiset. Myös yhdysvaltalaiset ovat aktiivisia teknologiayritysten ostajia, ja kiinalaiset investoinnit tuovat tähän pikemminkin tasapainoa. Ne myös rahoittavat kasvuyrityksiä meidän rinnallamme, joko yhdessä tai erikseen.

Kiina on halukas kasvamaan ja muuttumaan. Se vastaa tämän päivän teknologiahaasteisiin ja haluaa ratkaista isoja ongelmia. Kiinassa on erilaiset pelisäännöt kuin meillä ja vahva valtion tuki ulkomaisille investoinneille. Niiden kanssa pitää vain pystyä elämään. Suomalaisyrityksen on yritettävä ymmärtää, mikä on kiinalaisen yhteistyökumppanin tavoite ja mitä se hakee sijoituksellaan, yhteistyöllään tai ostollaan. Myyjän on tehtävä yrityskaupoissa oma tarkka due diligence.

Inventure rakentaa kaikille portfolioyrityksille IPR-strategian. Huolehdimme, että IPR-strategia on olemassa ja sitä ylläpidetään. IPR-strategiassa on oleellista ymmärtää, missä oma ydinosaaminen on ja mistä arvo syntyy. Olemme vahvasti Kiina-mahdollisuuksien puolestapuhujia sekä IPR- ja Kiina-strategian peräänkuuluttajia. Se, joka nykypäivänä tekee tuotteen tehokkaimmin ja parhaiten, on lopulta voittaja – ei se, joka onnistuu sen parhaiten kopioimaan. IPR-strategialla on tässä tärkeä rooli: miten pidän ydinosaamisen itselläni ja kasvatan arvoa?

Timo Anttila, Patent Manager, ABB:

”Pitää olla vähän kaveria nokkelampi, jotta pärjää”

Patent Manager Timo Anttila - ABB

Kiinalaiset haluavat päästä teknologiassa nopeasti huipulle, ja ostamallahan se sujuu. He ostavat tarkasti valikoiden heitä hyödyttävää teknologiaa, know-how’ta ja IPR:iä niiden mukana. Uhkana on, että isoilla resursseillaan Kiinasta tulee maailmanmahti, joka vie ja muut vikisevät.

Todella moni suomalainen, eurooppalainen ja amerikkalainen laatutuote on valmistettu Kiinassa. Rinnalla elää yhä myös kopioiden kulttuuri. Pöydälläni on tälläkin hetkellä Kiina-kopio ABB:n kytkimestä. Se on tehty niin laadukkaasti, että on vaikea erottaa, onko se kopio vai alkuperäinen. Kun suomalaisyrityksellä on valmistusta, alihankintaa tai yhteisyritys Kiinassa, tietotaitoa valuu väistämättä. Riskejä on, mutta niitä on muillakin markkinoilla.

Toisaalta Kiina tarjoaa huikeita mahdollisuuksia. Kiina on nykyisin aina mukana kaikkien liiketoimintojemme IPR-strategioissa ja suojauksen peruspaletissa. Yhtiöllämme on Kiinassa paitsi isot markkinat myös Suomessa kehitettyjen tuotteiden valmistusta sekä tuotekehitystä. Olen hoitanut Suomesta käsin patenttihakemuksia Kiinassa tehdyille keksinnöille. Kiinalaiset ovat vielä meitä hiukan jäljessä innovatiivisuudessa, mutta kuinka kauan tämä etu säilyy?   

Niinhän se menee, että pitää olla vähän kaveria nokkelampi, jotta pärjää. Me Suomen ABB:llä olemme mielestämme hyvinkin innovatiivisia, ja innovatiivisuutta tarvitaan sekä tuotteissa että tuotantoteknologioissa. Kaltaisemme kansainvälisen yrityksen pahimmat kilpailijat löytyvät talon sisältä: jos et ole innovatiivinen ja menesty markkinoilla, tuotannon tai tuotekehityksen osoite löytyy jostakin muualta. Se pitää hereillä.

Suomeen on keskittynyt erityisesti hyvää insinööriosaamista edellyttävää tuotekehitystä ja tuotantoa. Pystymme tekemään edullisiakin tuotteita, kunhan ne tehdään tehokkaasti.

Heikki Vuorikoski, Founder & Business Development Manager, Montisera:

”Jos et osaa neuvotella taitavasti, et voi toimia Kiinassa”

Heikki Vuorikoski - Montisera - rahoitusneuvottelut Kiinassa

Heikki Vuorikoski (kuvassa keskellä) rahoittajatapaamisessa Kiinassa Liaoningin maakunnassa.

Olemme tehneet kiinalaisten kanssa aktiivista yhteistyötä viiden vuoden ajan. Olen löytänyt sieltä tiede- ja tutkimusmaailman osaavia kumppaneita lupaavien lääkeaihioidemme jatkokehitykseen. Esimerkiksi lääkeaihiomme alkoholismin ja Parkinsonin taudin hoitoon on syntetisoitu Kiinassa. Lisäksi neuvottelemme parhaillaan lisenssisopimuksia Kiinaan kuusen sahanpurusta valmistettavalle terveysvaikutteiselle Qusitol®-kuumavesiuutteelle, jota kaupallistamme lääke- ja elintarviketeollisuuden käyttöön.

Kun teet suomalaisena yrityksenä tuotekehitysyhteistyötä ja lisensointiliiketoimintaa Kiinassa, siihen on varauduttava huolellisesti: tarvitaan hyvät sopimukset sekä patentti- ja tavaramerkkisuojaukset. EU:n suhtautuminen Kiinaan on muuttunut viime aikoina paljon varautuneemmaksi, ja uhkakuvat on tunnistettu uudella tavalla. Kiinalaiset yritykset ovat uhka mutta myös potentiaalisia yhteistyökumppaneita suomalaisille yrityksille. Lisäksi Kiinan markkinoissa on järisyttävän suuri mahdollisuus: haluatko tavoitella sataa prosenttia Suomen markkinoista vai promillea Kiinan jättimarkkinoista?

Sopimusneuvotteluissa on oltava mukana kiinaa äidinkielenään puhuva henkilö, joka tuntee liiketoimintakulttuurin. Kiinalaiset käyttävät mielellään omia sopimuspohjiaan ja pyrkivät sopimaan ehdoista Kiina-tasolla. Erityisesti lisenssisopimuksissa on määriteltävä ja rajattava alueellisesti ne kaupungit tai maakunnat, joita sopimus koskee. Pienen yrityksen etu ei ole rajata pois bisnesmahdollisuuksia jo lähtöviivalla ’kiireessä’. Kiinalainen moraali ja bisneskäsitys on karkeasti se, että jos et ymmärrä suojata oikeuksiasi ja olet huonosti valmistautunut ja hätäinen neuvottelija, ansaitset tulla huijatuksi.

Suomalaiset yritykset ovat innovatiivisia. Myös Montiseran ulkomaiset sijoittajat ovat siitä vakuuttuneita, ja he ovat todenneet, että ’kaikki, mikä tulee Suomesta, on innovatiivista ja laadukasta’. Suomalainen tiedemaailma vain on turhan innokas julkistamaan tieteellisissä artikkeleissaan patentoinnin arvoisia innovaatioitaan. Niistä pitäisi ottaa irti muutakin kuin mainetta ja kunniaa.

Riikka Tähtivuori, Senior IPR Advisor, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:

”Uhat näkyvät markkinavääristyminä, kaupan esteinä ja IP-lainsäädännön haasteina”

Riikka Tähtivuori_EK Elinkeinoelämän keskusliitto

Kiinalaiset ovat investoineet Suomeen toistaiseksi suhteellisen vähän, merkittävin on ollut miljardiluokan Supercell-kauppa. Nyt muillakin toimialoilla on nähtävissä, että merkittäviä investointeja Suomeen voi toteutua. Kiinaan liittyvien uhkien nähdään kasvaneen.

Uhat liittyvät erityisesti Kiinan valtion tukiin ja niiden myötä markkinavääristymiin sekä kaupan esteisiin, kuten investointien ja julkisten hankintojen syrjiviin käytäntöihin. Kasvavaa uhkaa liittyy myös digitaalisen talouteen sekä teknologian siirtoihin liittyviin IPR-haasteisiin.

Suomalaiset osaavat innovoida, mutta vain 39 prosenttia yrityksistä innovoi yhteishankkeissa. Viime vuosien innovaatiorahoituksen leikkaukset Suomessa ovat vähentäneet monenkeskistä yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistyötä. Tällä hallituskaudella on luvattu TKI-panostuksia, joten innovaatioita saattaa syntyä jatkossa enemmän myös yhteishankkeissa.  

Lainsäädännössämme ei ole ihan selkeää se, kenelle oikeudet kuuluvat ja miten IP-oikeudet siirtyvät, kun konsortioissa syntyy jotakin aineetonta tulosta: patentoitavia keksintöjä, tietokantoja, tekijänoikeuksia ja tietokoneohjelmia. Innovaatioita on myös saattanut jäädä kaupallisesti hyödyntämättä oikeudellisten epäselvyyksien vuoksi. Ongelmaa voi taklata sopimusteitse, mutta myös lainsäädäntö on päivitettävä digiaikaan ja saatava tukemaan innovointia yksityisten ja julkisten toimijoiden välillä.

On huolestuttavaa, että Kolsterin tutkimuksen mukaan vain 26 prosentilla yrityksistä on IPR-strategia. Selvää kuitenkin on, että digitalisaation ja datatalouden myötä IPR:n merkitys liiketoiminnassa kasvaa. Osaamisen kehittäminen ja liiketoimintaa tukeva lainsäädäntö ovat tärkeitä asioita erityisesti pk-yritysten näkökulmasta.

Euroopan teollisoikeusviraston EUIPOn tutkimukset osoittavat, että eurooppalainen IP-intensiivinen teollisuus muodostaa jo 90 prosenttia koko EU:n kaupasta ja yli 40 prosenttia bruttokansantuotteesta. Myös Suomessa IP-intensiiviset alat, kuten ohjelmisto- ja tietokantateollisuus, ovat olleet vahvoja kasvajia, myös tekijänoikeustuloilla mitattuna.

Onko yrityksesi suuntaamassa Kiinaan? Näin Kolster China Desk™ auttaa

Ota nämä huomioon Kiinan markkinoilla

Ota yhteyttä

LUE LISÄÄ IPR-TUTKIMUKSESTA JA NÄKEMYKSISTÄ

Yrityspäättäjät eivät pidä Kiinaa kilpailijaa – kiinalaisinvestointien kasvuun sen sijaan uskotaan

Kiinan mahdollisuudet piilevät kovassa kilpailussa

 

By Kolster

UUSIMMAT

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat uusinta tietoa IPR-alalta.