Tavaramerkit  ⋅   Uutiset  ⋅   IPR-tietoa

Autokorjaamo tuomittiin tavaramerkinloukkaukseen BMW:n ja Rolls Roycen logojen luvattomasta käytöstä

17.04.2017
Takaisin

18.4.2017

Kolsterin partnerin ja IPR-lakimiehen Jani Kaulon mukaan tuore tuomio on erinomainen muistutus autojen korjaamo- ja huoltotoimintaa harjoittaville yrityksille siitä, ettei automerkkien logojen käyttö mainonnassa ja muussa markkinoinnissa ole neutraalia toisten tavaramerkkeihin viittaamista.

rollsroyce-bmw-mini

Tapauksessa huolto- ja korjaamotoimintaa toiminimellään harjoittanut henkilö käytti verkkosivuillaan kuviotavaramerkkejä vastaavia BMW-, Mini- ja Rolls Royce -logoja. Markkinaoikeus sovelsi tapaukseen sekä tavaramerkkilakia että tavaramerkkidirektiiviä ja noudatti tuomiossaan Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen aikaisemmassa BMW-tapauksessa (C-63/97) vahvistettua oikeusohjetta.

Ohjeen mukaan elinkeinonharjoittajalla on tavaramerkkidirektiivin nojalla oikeus viitata toisen tavaramerkkiin, mikäli se on tarpeen tavaran tai palvelun käyttötarkoituksen osoittamiseksi mutta ei kuitenkaan tavalla, jonka perusteella voi syntyä mielikuva osapuolten välisestä liikesuhteesta tai siitä, että jälleenmyyjäyritys kuuluu tavaramerkin haltijan jakeluverkostoon tai että näiden yritysten välillä on erityinen suhde.

Tavaramerkin käyttö loi kuvan liikesuhteesta

Tapauksessa elinkeinonharjoittaja vetosi siihen, että se käytti merkkejä vain ilmoittamaan yleisölle korjaavansa ja huoltavansa BMW:n ja Rolls-Roycen markkinoille saattamia autoja ja olevansa erikoistunut tällaisten autojen korjaamiseen ja huoltoon ja olevansa niiden asiantuntija. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, että elinkeinonharjoittaja loukkasi tavaramerkkioikeuksia, koska sen menettely voi synnyttää mielikuvan sen ja BMW:n ja Rolls Roycen välisestä liikesuhteesta tai kuulumisesta niiden jakeluverkostoon.

Markkinaoikeus ei edellyttänyt, että verkkosivuilla olisi ollut nimenomainen maininta tällaisesta suhteesta. Markkinaoikeus totesi perusteluissaan, että ”yrityksen verkkosivuilla käytetyissä…logoissa on ollut kysymys kantajayhtiöiden kuviotavaramerkeistä, eikä siis kyseisten nimien neutraalista sanallisesta ilmaisemisesta.”

Rekisteröidyn tavaramerkin käyttöön tarvitaan lupa

Markkinaoikeus velvoitti elinkeinonharjoittajan maksamaan kohtuulliset hyvitykset merkkien oikeudettomasta käyttämisestä. Tuomio on lainvoimainen.

"Tuomio on erinomainen muistutus autojen korjaamo- ja huoltotoimintaa harjoittaville yrityksille siitä, ettei automerkkien logojen käyttö mainonnassa ja muussa markkinoinnissa ole neutraalia toisten tavaramerkkeihin viittaamista", kommentoi asiaa hoitanut Jani Kaulo.

Tuomio on yksi Helsingin yliopiston professorin Marcus Norrgårdin IPR-päivässä 13.2.2017 esiin nostamista vuoden 2016 IPR-oikeuskäytäntötapauksista Suomessa.

 

Ota yhteyttä

LUE LISÄÄ

Korkein oikeus teki harvinaisen ennakkoratkaisupyynnön: tavaramerkkiriita eteni EU:n tuomioistuimeen

Kolsterin Jani Kaulo The Economistissa: Kiinalainen tuotemerkki kaapattu Suomessakin