Tavaramerkit  ⋅   Uutiset  ⋅   IPR-tietoa

Kasvomaski tutulla kuosilla tai logolla voi loukata muiden oikeuksia

17.04.2020
Takaisin

17.4.2020

Kiinnostaako suosikkihahmolla tai -logolla koristeltu kasvomaski? Moni suosittu brändi valmistaa jo omia maskiversioitaan, ja maskien suosion kasvaessa moni yritys haluaa auttaa ihmisiä suojautumaan koronavirukselta. Tunnettujen logojen, kuosien ja hahmojen käytössä piilee kuitenkin taloudellisiin takaiskuihin johtavia vaaroja, varoittaa Kolsterin IPR-lakimies Maria Ojala.

Kasvomaskien valmistukseen ryhtynyttä yritystä saattaa houkuttaa tunnettujen logojen ja hahmojen käyttö tuotteissaan. Helposti kuitenkin unohtuu, että kyseiset kuviot ja hahmot on suurella todennäköisyydellä suojattu tavaramerkillä, tekijänoikeudella tai mallisuojalla, jolloin niiden hyödyntäminen kaupallisessa mielessä ei ole laillista. Toisen suojatun omaisuuden käyttämiseen tarvitaan aina lupa.

”Toisen yrityksen logoa tai muuta suojattua kuviota tai hahmoa käyttäessä ilman lupaa voi syyllistyä IPR-loukkaukseen, josta voi koitua huomattavaa taloudellista vahinkoa. Loukkaaja voi joutua maksamaan oikeuksien omistajalle hyvitystä ja joutua pahimmassa tapauksessa vahingonkorvausvastuuseen. Lisäksi loukkaavat tuotteet on vedettävä markkinoilta ja maskien valmistukseen käytetyt investoinnit valuvat hukkaan”, kertoo IPR-lakimies Maria Ojala.

Kiinnittämällä huomiota näihin seitsemään asiaan voit välttää vahingot kasvomaskikaupoilla sekä yrittäjänä että kuluttajana.

1. Kun raha vaihtaa omistajaa, kyse on lähtökohtaisesti aina elinkeinotoiminnasta

IP-oikeuksien loukkausta arvioitaessa ratkaisevaa on, onko kyse elinkeinotoiminnasta. Tavaramerkkilaki jakaa kaiken toiminnan joko tavaramerkkien yksityiseen käyttöön tai elinkeinotoimintaan. Rahan vaihtaessa omistajaa kyse on aina jälkimmäisestä. Silloin kasvomaskien myyjä voi syyllistyä IPR-loukkaukseen myös vahingossa.

”IPR-loukkaukseen voi syyllistyä, vaikka kyse olisi vain pienistä summista. Näin voi siis käydä,vaikka kasvomaskien myynti ei olisi yrittäjän pääasiallinen elinkeino tai myyjä olisi yksityishenkilö, joka kauppaa vain pieniä määriä valmistamiaan maskeja kirpputorilla tai verkkokaupassa”, Ojala kertoo.

Vastuu muiden oikeuksia loukkaavasta tuotteesta on aina tuotteen myyjän, mutta myös kuluttajan kannattaa pitää silmänsä auki maskikaupoilla. Elinkeinoharjoittaja voi kuitenkin lähestyä oikeuksien omistajaa ja pyytää lisenssisopimusta tai lupaa vaikkapa tavaramerkin käyttöön.

”Usein pienimuotoisestakin luvallisesta yhteistyöstä laaditaan lisenssisopimus. Jos kasvomaskivalmistaja myy tuotteita tunnetuilla, selkeästi muille yrityksille kuuluvilla logoilla tai kuvioilla, kannattaa kuluttajan erikseen kysyä myyjän lupaa tai lisenssiä tuotteiden myyntiin.”

Tavaramerkkilaki ei kuitenkaan ulotu yksityiseen käyttöön, joten kasvomaskien valmistaminen itselleen tai lahjoittaminen ystäville tai perheelle on sallittua myös materiaaleista ja kuoseista, joiden oikeudet jokin yritys omistaa.

2. Samankaltaisuus riittää IPR-loukkaukseen, eikä vahinko ole selitys

Vaikka kyse olisi huolimattomuudesta, vahingosta tai tietämättömyydestä, toisen yrityksen suojattua omaisuutta muistuttavat tai täsmälleen samanlaiset logot, hahmot ja kuviot voivat loukata tavaramerkkiä, tekijänoikeutta tai mallisuojaa.

”Lievissäkin tapauksissa loukkaaja on velvollinen maksamaan hyvitystä oikeuksien omistajalle. Korvausten määrä riippuu esimerkiksi siitä, kuinka huomattavaa taloudellista vahinkoa on aiheutunut suojatun omaisuuden oikealle omistajalle”, Ojala kertoo.

Loukkaustapauksissa oikeudenhaltijan edustaja ottaa yhteyttä loukkaajaan ja pyytää lopettamaan loukkaavan omaisuuden luvattoman käytön.

”Jos ratkaisuun ei päästä sovinnollisesti, tapaus voidaan viedä tarvittaessa tuomioistuimeen. Useimmiten tapaukset kuitenkin käsitellään tuomioistuimen ulkopuolella, sillä pitkästä prosessista koituu paljon kuluja kaikille osapuolille.”

3. Peukalosääntö: Tee esiselvitys

Jos kyseessä ei ole täysin oma kangas tai kuvio, vaan niitä lainaa muualta, tuotteiden valmistuksessa ja myynnissä piilee aina riski muiden IP-oikeuksien rikkomisesta. Peukalosääntönä myös kasvomaskien valmistuksessa onkin huolellinen esiselvitys. Se kertoo, onko esimerkiksi tietty logo suojattu tavaramerkkinä.

”Erityisesti tunnettujen logojen, hahmojen ja kuvioiden kohdalla oletus on, että ne on aina suojattu jollain tavalla. Asiantuntija voi auttaa selvittämään logojen ja kuvioiden hyödyntämisen mahdollisuutta omassa liiketoiminnassa, jotta loukkauksia ei synny vahingossa”, Ojala kertoo.

4. Käytä täsmällisiä termejä

Kasvomaskien myynnissä on tärkeää käyttää tuotteista oikeaa nimitystä, joka kuvaa tuotteen ominaisuuksia täsmällisesti.

”Esimerkiksi terveydenhuollossa käytetyillä hengityssuojaimilla on aina erikseen haettu CE-merkintä, joka kertoo tuotteen läpäisseen tiukat EU-direktiivien vaatimukset. Jotta kuluttajaa ei johdeta harhaan, on tärkeää käyttää tuotteista oikeita termejä ja esimerkiksi täsmentää erikseen, jos tuote ei sovellu terveydenhuollon käyttöön.”

5. Laita myös oma suojaus ojennukseen

Loukkaustapauksia vältellessä ei kannata unohtaa oman brändin ja omien, uniikkien tuotteiden suojausta. Siten voi turvata oman selustansa.

”Jos kasvomaskeissa käyttää omaa kangasta, jonka kuvioinnissa tai maskin mallissa on käytetty omaperäisyyttä ja luovuutta, ne kannattaa mahdollisuuksien mukaan suojata ennen myyntiä. Kun suojaa sekä tuotteet että oman yrityksen brändin, kukaan ei pääse hyötymään niistä luvatta”, Ojala muistuttaa.

6. Tuoteväärennökset tukevat järjestäytynyttä rikollisuutta

Mahdollisen oikeuksien loukkauksen lisäksi mielessä kannattaa pitää tuoteväärennökset, joiden taustalla on lähes aina kansainvälinen järjestäytynyt rikollisuus.

”Tuoteväärennökset ovat maailman toiseksi suurin laiton tulonlähde. Rikollisjärjestöihin liittymättömiä yksittäistapauksiakin löytyy, mutta väärennösten taustalla toimivat usein esimerkiksi terroristit. Rikollisten tukemisen voi välttää jättämällä väärennetyt materiaalit ostamatta ja käyttämättä.”

7. Taustaselvitys verkko-ostoksilla

Erityisesti verkkokaupoilla huolellisuus on valttia, myös kasvomaskiostoksilla. Kannattaa asioida vain sellaisilla sivustoilla, jotka tietää kokemuksen perusteella luotettaviksi.

”Tuoteväärennökset rehottavat kaikilla aloilla, joten, sivuston luotettavuuden arviointi voi olla haastavaa. Jos kyseessä on itselle uusi verkkokauppa, kannattaa selvittää muiden kokemuksia kaupasta ja sen tuotteista ennen kuin tilaa mitään.”

Hälytyskellojen tulisi soida erityisesti silloin, kun kaupassa myydään paljon eri tavaramerkinhaltijoiden logoilla varustettuja tuotteita ilman myyjän yhteyksiä kyseisiin yrityksiin.

”Silloin kauppa saattaa hyödyntää yritysten tavaramerkkejä ilman lupaa. Vaikka vastaaviin loukkauksiin pyritään tarttumaan ripeästi, maailma on niin pullollaan verkkokauppoja, että joka väärinkäyttötapaukseen on vaikea puuttua heti.”

Ota yhteyttä

Maria Ojala
IP Lawyer, European Trademark and Design Attorney
maria.ojala@kolster.com
040 669 0527

Lue lisää

Verkkohuijarit hyödyntävät nyt härskisti koronakriisiä – Näin ostat verkossa turvallisesti

Kiinalaisessa suojavälinekaupassa on nyt huijarin markkinat - myyjän taustojen tarkistaminen on erittäin tärkeää