18.6.2018

Heidi Adler aloitti nousujohteisen työpolkunsa patenttiasiamiehenä ja johtaa nyt Kolsterilla työtä, joka edistää yritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Hän muistuttaa, että jokainen yritys tarvitsee IPR-strategian.

Strategiapallo hallussa

Opiskelin aikoinaan kemiaa ja kävin Helsingin yliopistossa tutkijakoulun – samaan aikaan kun pelasin ammattilaisena koripalloa. Nyt räätälöin esimiestyöni lisäksi yrityksille IPR-salkkuja ja -strategioita – ja iltaisin kuskaan kolmea liikkuvaa lastani urheilemaan. Omat vahvuuteni ovat juuri asiakastyössä ja IPR-salkun strategisessa kehittämisessä.

Sukellus ytimeen

Vedän Kolsterilla 17-henkistä kemian ja bioteknologian yksikköä, jossa konsultoimme yrityksiä immateriaalioikeuksien alueella. Autamme niitä suojaamaan keksintöjä ja brändejä sekä johtamaan ja hyödyntämään IPR:ää kokonaisvaltaisesti. Työni linkittyy aina asiakkaan liiketoiminta- ja teknologiastrategiaan ja sukellan siinä yrityksen ytimeen.

Yhtä oikeaa mallia ei ole

Ajattelen usein, että työvälineeni on kartta, jonka päällä siirtelemme yhdessä asiakkaan kanssa yksittäisiä nappuloita ja mietimme niiden strategisia paikkoja. Selvitämme, milloin on järkevää patentoida, milloin pitää asia liikesalaisuutena. Vai riittäisikö tuotteen nimen suojaus? Entä voiko brändi kiinnostaa muitakin ja olla lisensoitavissa laajemmin? Liiketoiminnan kannalta on myös tärkeää määritellä, halutaanko suojaus Suomeen, koko Eurooppaan vai kenties Yhdysvaltoihin ja Kiinaankin. Jokaisen yrityksen kartasta tulee erilainen, ja se työssäni on kiehtovaa. Yhtä oikeaa strategiamallia ei ole.

Abu Dhabi antoi paljon

Pari vuotta sitten palasin Abu Dhabista, jossa vedin vajaat kolme vuotta polymeerialan joint venture -yrityksen IPR-tiimiä ja kehitin samalla alueen IPR-tietoisuutta. Minulla on aiempaa kokemusta IPR-oikeudenkäynneistä ja lisenssineuvotteluista Euroopasta, USA:sta ja Aasiasta, ja olen päässyt tutustumaan alani eroihin eri kulttuureissa. Ulkomailla työskennellessäni opin paljon itsestäni ja toiminnastani ihmisten johtajana. Ymmärsin pian, että työntekijöiden motivointikeinot ovat hyvin kulttuurisidonnaisia. Kokemus opetti esimerkiksi sen, että asioiden olettamisen sijaan on aina mieluummin kysyttävä niitä ääneen. Muuten en välttämättä saa tarvitsemaani tietoa. 

Oppia kantapään kautta

Etenkin kansainvälistymisen kynnyksellä yrityksen on elintärkeää huolehtia immateriaaliasioistaan. Jos IPR-salkku ja -strategia ontuvat, kansainvälistyminen voi hidastua, tulla kalliiksi tai jopa epäonnistua. Näin käy esimerkiksi, jos kohdemaassa on kaapattu tuotteesi nimi tai verkkotunnus ja yrität saada ne itsellesi: joudutkin ostamaan ne takaisin. Osa suuryrityksistä on ymmärtänyt IPR-suunnittelun merkityksen vasta kantapään kautta, kun on joutunut maksamaan Yhdysvalloissa suuria korvauksia immateriaaliriidoissa. 

Aineetonkin on omaisuutta

IPR on osa yrityksen tasetta, eikä tätä omaisuuserää kannata makuuttaa käyttämättömänä. Yhä useammin yritysten sijoittajat ja rahoittajat vaativat, että IPR-asiat on hoidettava alkuvaiheessa kuntoon, mikä vauhdittaa strategioiden yleistymistä. Suomen kilpailukyvyn kannalta on erittäin tärkeää, että myös pk-yritykset heräävät tähän. 

Mukana muutoksessa

Strategia muuttuu jatkuvasti. Esimerkiksi jos liiketoimintasi muuttuu digitaaliseksi ja perustat nettikaupan, myös tavaramerkkiluokitustasi pitää tarkistaa. Koko arvoketjun miettiminen on tärkeää, jotta saat omaisuudestasi parhaan hyödyn. Vaikka olisit välituotteen valmistaja, sinun kannattaa suojata myös lopputuote, koska siten voit saada paremman hinnan omasta tuotteestasi. Yrittäjän ei pidä ajatella omaa tonttiaan liian rajatusti, vaan ottaa huomioon strategiassa myös kilpailijoiden liiketoiminnan kehittyminen ja ympärillä olevan maailman muuttuminen.

Tekoäly tervetullutta

Erityisen antoisaa työssäni Kolsterilla on mahdollisuus nähdä uudet keksinnöt ensimmäisenä. Samalla pääsen lukemaan hiljaisia signaaleja tulevasta. Kiina on nyt kiinnostava toimija IPR-markkinoilla, koska se kehittyy voimakkaasti ja onnistuessaan muuttaa maailmankaupan voimasuhteita. Lisäksi alan digitalisoituminen kiihtyy. Tekoälyä hyödynnetään meidänkin rutiinitöissämme jatkossa niin, että työn tehostumisesta hyötyy myös asiakas. Tälle kehitykselle ei pidä kääntää selkää, jotta saamme siitä kaiken mahdollisen hyödyn.

Tätä kekseliäisyyden määrää!

Elämme historiallisesti jännittäviä aikoja, sillä USA:ssa myönnetään pian kymmenes miljoonas patentti. Maailmassa jätetään vuosittain 3,1 miljoonaa patenttihakemusta, enkä lakkaa ihmettelemästä ihmisten kekseliäisyyttä. Aina joku yhdistää asioita uudella tavalla ja keksii uutta.

Ota yhteyttä

 

IPR-strategi siirtyy huipputehtävään Orionin IPR-johtajaksi

Heidi Adler

Heidin urapolkutarina jatkuu immateriaalioikeuksien parissa. Hän hyödyntää Kolsterilla jalostamaansa kokemusta ja siirtyy huipputehtävään Orionin IPR-johtajaksi 20.8.2018 alkaen. 

 

 

 

By Kolster

UUSIMMAT

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat uusinta tietoa IPR-alalta.