5.10.2018

Turkishuutokauppayhtiö Saga Fursin brändiä yritetään toistuvasti hyödyntää luvatta Kiinan markkinoilla. Näissä tilanteissa IPR-strategiansa hyvin hoitanut yritys vetää kuitenkin pisimmän korren. Tämän takaa tiivis yhteistyö Kolsterin kanssa.

Kansainvälisesti toimiva Saga Furs palvelee monipuolisesti turkistuottajia, turkisnahkojen ostajia ja muodinluojia ympäri maailman. Aasian markkinoilla yhtiö on toiminut jo yli 30 vuotta. Noin 50 prosenttia myynnistä suuntautuu perinteisenä turkismaana tunnettuun Kiinaan.

Jotta Saga-brändin maine ei saa maailmalla ikäviä kolauksia, Saga Furs on uskonut IPR-strategiansa jo vuosikausia Kolsterin käsiin. Myös toiminnan painopisteiden muuttuessa ja maailmankaupan suhdanteiden vaihdellessa asiantunteva IPR-kumppani on yhtiölle arvokas.

”Viime vuosien aikana erilaisten materiaalien yhdistelyn suosio muotimarkkinoilla on kasvanut. Perinteinen pitkä minkkiturkki alkaa jäädä muodikkaampien pukineiden varjoon, joissa yhdistellään taidokkaasti turkista ja muita materiaaleja, kuten cashmereä tai villaa”, sanoo Saga Fursin muotiliiketoiminnasta vastaava johtaja Tia Matthews.

SagaFurs_Tia_Matthews

Matthewsin mukaan uudenlainen markkinatilanne haastaa suomalaisyrityksiäkin.

”Tämä vaikuttaa myös meidän bisnesmalliimme Aasiassa, kun lisäämme työskentelyä esimerkiksi tekstiiliteollisuuden kanssa. Lisäksi tällä on todennäköisiä vaikutuksia yrityksemme IPR-politiikkaan.”

Työvoittoja Kiinassa

Saga Fursin IPR-asiat ovat olleet jo vuodesta 2011 Kolsterin hoidossa. Kolster pitää ammattimaisella otteella huolta Saga Fursin tavaramerkkiportfoliosta maailmanlaajuisesti. Paikalliset olot tuntevaa IPR-asiantuntijaa kaivataan erityisesti Aasian markkinoilla.
 
”90 prosenttia Saga Fursin toimeksiannoistamme liittyy Kiinan markkinoihin. Seuraamme jatkuvasti uusia tavaramerkkihakemuksia Kiinassa ja teemme väitteitä niitä vastaan, jotka mielestämme tulevat liian lähelle Saga-pääbrändiä”, Kolsterin Aasian markkinoiden johtaja Jani Kaulo kertoo.

Hänen mukaansa väitteitä tehdään yksistään Kiinassa useita kuukaudessa. Saga Fursin brändiä yritetään häikäilemättä hyödyntää, ja siksi yrityksen täytyy olla IPR-asioissaan erityisen tarkkana.

Suurin osa näistä tavaramerkkihakemuksista on tehty tahattomasti merkeille, jotka rekisteriin ja käyttöön edetessään heikentävät pääbrändin erottamiskykyä ja arvoa. Osa on selkeästi vilpillisessä mielessä haettuja rekisteröintejä merkeille, joilla pyritään hyödyntämään ja vahingoittamaan Saga-brändin mainetta.

”Olemme tehneet väitteitä Kiinassa systemaattisesti useamman vuoden ja saaneet myös työvoittoja. Kiinan tavaramerkkivirasto on useassa päätöksessään todennut, että Saga Fursin tavaramerkki Saga on jo saavuttanut tiettyä mainetta muotipiireissä Kiinassa. Se helpottaa työtämme jatkossa”, Kaulo kertoo.

Tia Matthews nyökyttelee.

”Tulevaisuudessa maineen rakentaminen ja suojaaminen on vieläkin tärkeämpää, koska brändimme kulmakiviä ovat vastuullisuus ja sertifiointi. Tätä haluamme painottaa myös Kiinan markkinoilla”, Matthews muistuttaa.

Läpinäkyvä toimitusketju

Saga Fursin oma sertifiointijärjestelmä takaa turkisten laadun, eettisyyden ja jäljitettävyyden. Toimitusketju on läpinäkyvä. Matthews uskoo, että vastuullinen tuotanto korostuu tulevina vuosina entisestään myös Aasiassa.

”Seuraava sukupolvi alkaa olla hyvinkin valveutunutta näissä asioissa.”

Siksi Saga Furs haluaa viedä myös pohjoismaista tietotaitoa Kiinaan. Kiinan johtava taide- ja muotoiluyliopisto Pekingissä, Haining China Leather City, ja Saga Furs käynnistivät huhtikuussa Hainingissa opintokokonaisuuden, joka keskittyy turkistekniikkakoulutukseen.

Tavaramerkkihakemukset rajussa kasvussa

Kiinan markkinat ovat paitsi suuressa murroksessa myös kovassa kasvussa. Kun siellä vielä kymmenisen vuotta sitten tehtiin tavaramerkkihakemuksia muutamia satojatuhansia, tänä vuonna mennään jo lähelle kahdeksaa miljoonaa.

”Tavaramerkkivalvonta on äärimmäisen tärkeää kaikille merkinhaltijoille. Saga Furs on malliesimerkki siitä, miten asian eteen on tehty systemaattisesti työtä”, Kaulo sanoo.

SagaFurs_Jani_Kaulo
Työn on oltava pitkäjänteistä, sillä yhden tavaramerkkihakemuksen vastustaminen alusta päätöksentekoon saakka saattaa kestää useita kuukausia, jopa vuosia.  

”Saga Furs käyttää tavaramerkkivalvontapalveluamme, joten me Kolsterilla seuraamme ja käymme läpi vuosittain tuhansia tavaramerkkihakemuksia, jotka osuvat valvontapalveluun asetettujen kriteerien sisään. Näistä uusista merkeistä raportoimme Saga Fursille ne tärkeimmät, joihin mielestämme tulisi reagoida”, Kaulo kertoo.

Tavaramerkkiä kannattaa puolustaa

Saga Fursin ja Kolsterin yhteistyö sujuu mutkattomasti pääosin sähköpostin välityksellä. Tia Matthews painottaa, että Saga Furs on pieni yritys, joka toimii globaalisti. Yrityksen oma Kiinan-tiimi ilmoittaa myös, jos se huomaa markkinoilla jotakin hälyttävää. Kolster jatkaa sen jälkeen asian hoitamista.

”On ollut äärimmäisen tärkeää, että voin luottaa Kolsterin asiantuntemukseen. Vaikka yhteistyö tapahtuu sähköpostitse, viestit ovat selkeitä ja saamme jokaiseen tilanteeseen tarkat toimintasuositukset”, Matthews sanoo.

Jani Kaulo pitää tärkeänä, että kumppaniyritys saa keskittyä täysin omaan bisnekseensä. Samalla markkinoille välittyy viesti, että yritys puolustaa tavaramerkkiään ja reagoi kaikkiin loukkauksiin tiukasti.

”Tällä on myös ennaltaehkäiseviä vaikutuksia, koska näin väärinkäytösten kynnys nousee”, Kaulo sanoo.

Saga Fursin suunnitelmissa on vahvistaa Kiinan markkinoilla kuluttajabrändiään muun muassa kuluttajaviestinnällä.

”Kopioijien ja väärentäjien kiinnostus vain lisääntyy. Kiinan markkinoilla riittää paljon töitä myös jatkossa”, Kaulo summaa.

Ota yhteyttä

Jani Kaulo
jani.kaulo@kolster.fi
040 637 5442

By Kolster

UUSIMMAT

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat uusinta tietoa IPR-alalta.