IPR-strategia  ⋅   Tapahtumat  ⋅   IPR-tietoa

IPR-strategian eri tyypit: aggressiivinen tai puolustautuva

16.12.2019
Takaisin

16.12.2019

Onnistunut IPR-strategia tuottaa yritykselle mitattavaa arvoa. Siksi strategiatyössä on hyvä tuntea eri mahdollisuudet. Kolsterin Timo Joutsenojan mukaan omalle yritykselle sopivaa strategiatyyppiä valitessa kannattaa huomioida toimialan ja -alueen markkinatilanne. 

Älykkäitä valaistusjärjestelmiä valmistava kotimainen Helvar Oy uudistaa tällä hetkellä IPR-strategiaansa. Yrityksen patentti-insinööri Laura Sepponen vieraili Kolsterin aamiaisseminaarissa kuulemassa, mitä Kolsterin asiantuntijoilla on kerrottavanaan aiheesta. 

“Seminaari oli kattava esitys siitä, mitä pitää huomioida IPR-strategiaa tehdessä.  Oli hyvä, että mukana oli myös käytännön esimerkkejä”, Sepponen sanoo. 

Hän kiittää Kolsterin Senior IPR Business Managerin Timo Joutsenojan esittelemää tapaa hahmottaa IPR-strategiaa nelikentän avulla. Nelikentässä yrityksen IPR-strategiaa arvioidaan sen mukaan, onko se aktiivinen vai passiivinen ja aggressiivinen vai puolustautuva.   

“Tutkin jatkuvasti kilpailijoidemme patentteja ja minulla on hyvä tuntuma siihen, mitä kentällä tapahtuu. Nelikenttäanalyysin avulla pystyn kertomaan havainnoistani paremmin muillekin organisaatiossamme”, Sepponen sanoo.  

Toimialan tila vaikuttaa strategiatyypin valintaan

Puolustautuvassa ja passiivisessa strategiassa yritys pelkästään suojaa omaa tuotekehitystään ja puolustautuu tarvittaessa. Aktiivisen ja aggressiivisen strategian mukaisesti toimiva yritys pyrkii patentoinnillaan vaikeuttamaan kilpailijoidensa tuotekehitystä ja aloittaa oikeusriitoja tavallista herkemmin.  

Kolsterin Timo Joutsenoja suosittelee, että yrityksen kannattaa IPR-strategiaa suunnitellessaan kiinnittää huomiota toimialan ja -alueen kilpailutilanteeseen. 

”Jos alalla ei vaikuta olevan konflikteja ja kaikki vaikuttavat tyytyväiseltä tilanteeseen, yritys voi valita passiivisen ja puolustautuvan strategian. Aktiivinen ja aggressiivinen strategiatyyppi taas on tyypillinen erityisesti nousevilla teknologia-aloilla, joilla monet isot pelurit pyrkivät saavuttamaan alan johtajuuden.”

Onnistunut IPR-strategia tuottaa mitattavaa arvoa

Joutsenojan mukaan yritykset voivat IPR:n avulla nostaa tuotteidensa arvoa tai ansaita lisensoimalla oikeuksia muille. Hyvin hoidettu IPR-salkku painaa yrityskauppoja tehdessä tai kasvurahoitusta hakiessa. 

“Tunnetuin tapa tuottaa arvoa IPR:n avulla on patentoida tuotteen ominaisuus, estää patentilla muita käyttämästä ominaisuutta ja saada siten kilpailuetua markkinoilla”, Joutsenoja sanoo. 

Jos tuotekehityksessä syntyy teknisiä ratkaisuja, joita yritys ei pysty itse hyödyntämään, ratkaisun immateriaalioikeuksien myyminen voi olla hyvä ratkaisu. IPR-omaisuuden myyminen voi tapahtua oman toiminnan ohella tai olla jopa pääasiallista liiketoimintaa. 

”IPR-salkku painaa yrityskaupoissa tai kasvurahoitusta hakiessa. Arvoa salkkuun voi tuottaa myös tavaramerkkien ja mallisuojien avulla. Nämä voivat auttaa erottumaan markkinoilla”, Joutsenoja sanoo. 

Kolmannes ei tiedä, paljonko yritys on investoinut IPR:ään

Kolster ja Taloustutkimus teettivät keväällä 2019 kyselytutkimuksen suomalaisyritysten IPR:n tilasta. Kyselyyn vastasi 200 yrityspäättäjää. Sadasta Suomen suurimmasta yrityksestä vastaajissa oli edustettuna 26. 

Suurin osa yrityspäättäjistä arvioi, että IPR-osaamisessa olisi parannettavaa. Kolmannes piti osaamistaan hyvänä, kolmannes ei osannut sanoa ja kolmannes piti osaamista huonona. 

”Kyselyn mukaan reilu neljännes yrityksistä tietää varmasti, että heidän yrityksellään on IPR-strategia. Nämä yritykset pitivät osaamista hyvänä. Sellaiset yritykset, joilla ei ollut IPR-strategiaa taas pitivät useimmiten IPR-osaamista huonona tai eivät tienneet, mikä taso on tällä hetkellä” Joutsenoja kertoo. 

”Tutkimukseen vastaajien keskuudessa vallitsi liikuttava yksimielisyys siitä, että hyvin hoidettu IPR-salkku nostaa yrityksen arvoa. Vain 4% oli sitä mieltä, että suomalaiset yritykset investoivat liikaa IPR:ään.”

Varaa maksuton konsultaatio

Timo Joutsenoja
timo.joutsenoja@kolster.fi
0400 817 045

LUE LISÄÄ

Taloustutkimus ja Kolster havaitsivat ongelman suomalaisyritysten kasvussa: Innovaatioiden heikko kaupallistaminen hidastaa menestystä

Suomalaisyrittäjä, haluatko menestyä? Pyydä apuun IPR-alan strategit

Autamme laatimaan IPR-strategian, joka tukee liiketoimintasi menestystä

IPR-strategia tukemaan liiketoimintaasi

Patenttisalkun rakentaminen strategisesti kannattaa

Suunnittele yrityksesi IPR-toiminta – älä ajelehdi

IPR-strategia on hallitusasia

IPR-strategia kääntää Kiina-uhat mahdollisuuksiksi