7.10.2019

IPR-asiantuntijaksi ei valmistu suoraan koulun penkiltä. Asiakkaan ymmärtämisessä onkin olennaista kokemus. Opiskelusta saa hyvän pohjan, mutta Senior IPR Business Manager Timo Joutsenoja tietää, että menestyminen vaatii hihojen käärimistä ja kokemuksen keräämistä kentällä.

Samat ratkaisut eivät sovi eri yrityksille. Tämä yllättää monesti asiakkaatkin. Kun jokin menestyvä yritys kertoo, kuinka sen IPR-asioita hoidetaan, tulee helposti houkutus toimia samalla tavalla. Olisi kuitenkin järjetöntä toimia esimerkiksi samoin kuin Nokia, joka painii täysin eri IPR-sarjassa kuin muut suomalaisyritykset ja käytännössä elää IPR:stä.

Eri yrityksillä on erilaiset tarpeet, jotka riippuvat toimialasta, kasvukäyrän vaiheesta sekä siitä, suunnitteleeko yritys ulkomaille menoa tai radikaaleja muutoksia, kuten vanhan tuotteen jättämistä myynnistä ja uuden tuomista sen tilalle.

Tapaamisissamme kuulostelen asiakkaiden mahdollisia tarpeita ja kerron juuri heille sopivista IPR-palveluista. Se avaa usein asiakkaiden silmät. He saattavat sanoa tarvitsevansa patentin, mutta keskustelussa käykin ilmi, että ihan ensin he tarvitsevat IPR-strategian. Tai että he tosiaan tarvitsevat patentin, mutta eivät juuri siitä aiheesta, mikä heillä oli mielessään. On palkitsevaa huomata asiakkaan saaneen minulta hyödyllistä informaatiota, jonka avulla se voi välttää mahdollisia virheaskeleita.

Työni kannalta on välttämätöntä seurata IPR-maailman kehitystä ja päivittää tietoja jatkuvasti. Jos vastaan vuosia vanhan tiedon pohjalta asiakkaan kysymykseen patentoinnin merkityksestä Kiinassa, vastaus on täysin eri kuin nykytilanteen valossa. 

”Start-upien IPR-tarpeet eroavat täysin muista”

Isoilla yrityksillä on usein vakiintunut partneri IPR-asioissa, mutta useimmat uudet yritykset aloittavat IPR-asioissaan puhtaalta pöydältä. Siksi erityisesti start-upit ovatkin meille luonnollisia uusasiakkaita.

Start-upien IPR- ja liiketoimitastrategiat poikkeavat isoista yrityksistä merkittävästi. Ne tavoittelevat useimmiten täysin uusia tuotteita, markkinoita ja nopeaa kasvua eli motivaatio keksintöjen suojaamiseen on erilainen. Start-up haluaa osoittaa rahoittajille, että sillä on yksinoikeus teknologiaan ja rahoittajan investointi on siten suojattu. Start-upit myös valmistautuvat usein yrityksen tai teknologiansa myyntiin, jolloin IPR on paketoitava myytävään muotoon.

Isot yritykset taas usein varautuvat konfliktiin toisten isojen kanssa tai ne haluavat pitää pienet toimijat pois kakulta. Reviiriä vahditaan tarkkaan ja patenttisalkku on apuna riitelyssä. Siksi toiminta on vakiintunutta ja yrityksillä on IPR-strategia, jonka avulla tiedetään mihin investoidaan, kuinka paljon ja miksi. Start-upeilta puuttuu usein sekä strategia että ymmärrys siitä, paljonko on paljon. Teknologian kehittämiseen saatetaan kerätä miljoona euroa pääomarahoitusta, mutta silti ajatellaan, että muutaman kymppitonnin laittaminen sen suojaamiseen on liikaa.

Toisaalta kaikilla yrityksillä ei ole omaa teknologiaa, jota suojata. Painopiste saattaa olla patentoinnin sijaan brändäyksessä tai vaikkapa ohjelmiston suojaamisessa. Siksi minun on IPR-palveluiden tarjoajana perehdyttävä siihen, mitä asiakas voi suojata, mitä kannattaa suojata ja mikä on kulloisenkin asiakkaan liiketoimintaympäristö.

Start-up nopeasti markkinoille ja arvo kasvuun? Näin palvelemme.

IPR-kentällä on havaittavissa myös selkeitä muutoksia ja kehitystä. Erityisesti isoille yrityksille on tyypillistä, että suojataan muutama oman tuotekehityksen tulos ja jätetään patentit pöytälaatikkoon piiloon. Nyt miltei joka teollisuudenalalla mietitään IPR:ää yksittäisten patenttien sijaan salkkuna ja osana liiketoimintaa: kuinka sillä saavutetaan kilpailuetua, varaudutaan konflikteihin ja poimitaan tuotekehityksen hedelmiä laajemmin lisensoimalla. Jos yritys investoi miljoonia tuotekehitykseen eivätkä sen tulokset päädy suoraan sen omaan käyttöön, hyvin suojattu IPR on erinomainen työkalu saada sijoitettu raha takaisin.

”Autamme venäläisyrityksiä maailmalle”

Alkukesästä Kolster avasi agentuurin Venäjällä. Venäläiset yritykset ovat suuntautuneet pääasiassa kotimaan markkinoille ja tyypillisesti niillä on jo paikallinen kumppani, joka hoitaa niiden patentti- ja IPR-asioita Venäjällä. Tämä näkyy yritysten patenttisalkuissa: patentit on haettu pelkästään Venäjälle. Siksi meidän palvelumme heille liittyvätkin nimenomaan ulkomaille lähtemiseen. Autamme venäläisyrityksiä kansainvälisessä suojaamisessa, sopimusasioissa, neuvotteluissa ja lakipalveluissa.

Venäläisyritysten kansainvälistymisen esteenä eivät ole etäisyydet tai viisumikäytännöt, vaan yritysten oma tahtotila. Niiden on astuttava kynnyksen yli ulkomaille pelkän suunnittelun sijaan. Esimerkiksi valtaville venäläisyrityksille ulkomaiset asiakkaat ovat ainoa keino laajentua entisestään. Me avaamme venäläisyrityksille oven Euroopan ja Kiinan markkinoille.

Kolster Russia Desk™ on IPR-porttisi Venäjälle.

”Tutustuin patentteihin työhaastattelua varten”

Oma taustani on fysiikassa. Valmistuin diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta ja väittelin tohtoriksi aiheenani optiset mittalaitteet ja mittaukset polttoprosesseissa. IPR-alalle siirtyminen ei kuitenkaan ollut täysin sattumanvaraista. Ensimmäisen kerran luin perusteita patenteista valmistautuessani metsäteollisuusyhtiö UPM:n työhaastatteluun 2002. Siitä lähtien IPR on ollut osa työnkuvaani sekä UPM:llä että myöhemmin VTT:n riveissä.

Olin tehnyt yhteistyötä suomalaisten patenttitoimistojen kanssa yli 15 vuotta, kun halusin kokeilla vielä jotain uutta. Kolsterilla oli jo silloin hyvä maine ja poikkeuksellisen laaja palvelutarjonta. Siksi otin yhteyttä Kolsterin toimitusjohtajaan Timo Helosuohon ja kysyin, mitä voisin tehdä Kolsterin hyväksi. Selvisi, että paljonkin.

”Haastavinta on lyödä kaupat lukkoon”

Toimenkuvani Kolsterilla kehittyy jatkuvasti, mutta tällä hetkellä pääpaino on myyntitehtävissä ja uusasiakashankinnassa. Hankin Kolsterille toimeksiantoja uusien kumppanien kanssa tai esittelen asiakkaillemme palveluitamme, jotka eivät ole heille ennestään tuttuja. Lisäksi viilaan jatkuvasti palvelutarjontaamme ideoimalla uusia palveluita ja etsimällä alueita, joita voisi vielä kehittää.

Tärkeä osa työtäni on myös verkostoituminen sen eri muodoissa. Esimerkiksi koulutuksia järjestämällä pääsemme puhumaan potentiaalisille uusille asiakkaille ja saatamme löytää uusia yhteistyökumppaneita. Myös tarjousten kirjoittaminen kuuluu arkeeni.

Kaikessa myynnissä haastavinta on lyödä kauppa lukkoon. On helpompaa vakuuttaa ihmiset IPR:n tarpeellisuudesta kuin saada nimiä paperiin. Haastavaa voi olla myös yhteydenpito myyntitarkoituksessa siten, että asiakas ei koe sitä tungettelevana.

”Olen tee se itse -mies, vaikka siinä menee aikaa”

Harrastukseni on tällä hetkellä pääasiassa lasteni harrastuksiin osallistuminen eli urheiluseuratoimintaa alppihiihdon parissa. Olen hivuttautunut vähitellen kaupungista maaseudulle, ensin Tampereen keskustasta pienkerrostaloon Pispalaan. Sieltä löysimme myöhemmin satavuotiaan omakotitalon, jonka kunnostimme vanhaa kunnioittaen. Sen jälkeen eteen tuli muutto Savoon ja sieltä halusimme löytää jotain toisenlaista. Nyt lähimmät naapurit eivät ole enää seinässä kiinni, vaan näkymättömissä metsän toisella puolella. Nyt rakennus- ja pihatyöprojekteja riittää jonoksi asti, sillä meillä on tonttia kolmen hehtaarin verran. Teen kaiken itse niin pitkälle kuin mahdollista, vaikka se kestäisi kauemmin kuin ammattilaiselta. Tänä kesänä rakensin 25 askelman portaat talolta rantasaunalle ja korjasin edellisen talven runsaiden lumien vuoksi romahtaneen laiturin.

Varaa Timo Joutsenojalta aika yrityksellesi maksuttomaan konsultaatioon

Timo Joutsenoja
timo.joutsenoja@kolster.fi
0400 817045


Katso Kolsterin avoimet työpaikat:

Haluatko IPR-ammattilaiseksi?

By Kolster

UUSIMMAT

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat uusinta tietoa IPR-alalta.