2.10.2019

Marko Koivisto kehitti 1990-luvulla asfaltin paikkausmenetelmän, joka levisi laajaan käyttöön. Koska se jäi patentoimatta, hän itse ei hyötynyt keksinnöstään. Tästä viisastuneena Koivisto kääntyi heti Kolsterin puoleen, kun hän teki seuraavan paikkauskeksinnön. Nyt sen patenttihakemus on vireillä.

VM-Asfaltti Oy:n perustajaa Marko Koivistoa voi hyvällä syyllä kuvata asfalttipaikkausalan uudisraivaajaksi. Hän on kehittänyt asfalttipaikkausmenetelmiä ja -kalustoa pitkäjänteisesti 90-luvulta lähtien. Ensimmäisen kerran hän uudisti alaa jo vuonna 1998 koneellisella tiivistyspaikkausmenetelmäkeksinnöllään. Siitä muodostui normi asfalttipaikkausalalla. 

marko-koivisto-vm-asfaltti

”Olin nuori mies, enkä ymmärtänyt patentoida menetelmää tai rekisteröidä sille tuotenimeä. Menetelmä otettiin nopeasti käyttöön markkinoilla, kun kaikki tekivät siitä hiukan omanlaisensa versiot. Muut alkoivat myydä urakoita käyttämälläni KT-paikkaus -nimellä”, Marko Koivisto kertoo.

Tämä pettymys motivoi häntä suojaamaan seuraavan keksintönsä. Kun uuden täsmäpaikkausmenetelmän testaaminen alkoi syksyllä 2017, Koivisto halusi suojata sen heti.

”Kolsterin avulla suojasin ensimmäisenä tuotenimen TT-paikkaus®. Patenttiasiamies Håkan Niemi laati menetelmästä ja siihen liittyvästä laitteesta patenttihakemuksen, jonka läpimeno näyttää nyt lupaavalta. Ellen olisi hankkinut rekisteröityä tavaramerkkiä heti keksinnön synnyttyä, tuotenimelle olisi todennäköisesti käynyt samalla tavalla kuin KT-paikkaukselle kävi: sitä käyttäisivät nekin, joilla ei ole mitään käsitystä siihen liittyvästä työn laatutakeesta.”    

”Vähemmillä rahoilla enemmän paikkoja”

Parhaat keksinnöt ratkaisevat Koiviston mukaan käytännön ongelmia. Niiden ratkaiseminen edellyttää määrätietoista kehitystyötä, testausta ja hyviä yhteistyökumppanuuksia.

”Olen keskustellut monta vuotta ELY-keskuksen edustajien kanssa siitä, miten tieverkon kunnossapitoa voisi tehostaa ja saada pienentyvillä määrärahoilla aikaan enemmän. Yritykseni VM-Asfaltti on myös pitkään tehnyt tiivistä yhteistyötä asfalttipaikkausurakoissa YIT Teollisuuden kanssa. Näistä keskusteluista syntyi yhteinen visio, jota aloin viisi vuotta sitten toteuttaa”, Koivisto kuvaa keksinnön kypsyttelyvaihetta.

Perinteisten asfalttipaikkausmenetelmien ongelmana on ollut se, että paikkauskohdat jäävät muuta tienpintaa korkeammiksi. Nämä töyssyt kiihdyttävät asfalttipinnan reikiintymistä ja tien alempien rakenteiden vaurioitumista entisestään, ja uusi reikiintyminen alkaa heti paikkauksen jälkeen. Sateella töyssyjen molemmille puolille syntyy liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisia vesipatjoja. Lisäksi perinteiset paikat on pitänyt jyrsiä pois ennen kuin tieosuudelle on ollut mahdollista levittää uusi asfaltti.

”Aloin miettiä, miten paikkauksen voi muotoilla niin, että se taipuu aina vaurion syvyyden ja muodon mukaan eli paikat olisivat tien geometrian mukaisia täsmäpaikkoja. Mietin myös, miten materiaali saadaan kestämään paremmin, jos vauriokohtaan käytetään aiempaa vähemmän materiaalia. Tältä pohjalta idea syntyi monien kokeilujen kautta,” Koivisto kertoo.

”Menetelmä hidastaa merkittävästi korjausvelan syntyä”

VM-Asfaltin kehittämää TT-paikkaus® eli täsmäpaikkausmenetelmää ja -laitetta on testattu jo kahden vuoden ajan noin 200 000 paikkauksessa Pohjanmaalla, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa. Tulokset ovat hyvin rohkaisevia. 

ELY-keskuksen tutkimusten mukaan paikat ovat olleet erittäin kestäviä, ja tiestön reikiintyminen on vähentynyt merkittävästi.

Koiviston mukaan perinteisellä paikkausmenetelmällä on pystytty aiemmin korjaamaan vain noin viidesosa tiestön vaurioista. Uudella menetelmällä pinta-alasta pystytään korjaamaan jopa 90–95 prosenttia ja silti säästämään merkittävästi kustannuksissa, kun massamenekki on optimaalinen. Yhden paikan tekeminen kestää vain 30 sekuntia. Paikattu kohta voidaan avata heti liikenteelle.

Tänäkin vuonna teiden kunnostukseen, uusiin päällystyksiin ja paikkauksiin, on käytettävissä selvästi aiempaa vähemmän rahaa. Tieverkkomme rapistuu ja korjausvelka kasvaa vuosi vuodelta. Suomessa korjausvelan määräksi on arvioitu noin 2,4 miljardia euroa ja kasvuvauhdiksi nykyisellä rahoitustasolla noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Samanaikaisesti liikennemäärät lisääntyvät, ja ilmastonmuutoksen mukanaan tuomat rajut säävaihtelut kiihdyttävät entisestään tiestön rapautumista.

”Kyse on isosta kansantaloudellisesta ongelmasta. Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin saada päällysteen elinkaarta pitemmäksi ja panostaa tiestön huolenpitoon. Visioni on, että TT-paikkaus® on merkittävä keino hidastaa teiden korjausvelan syntymistä”, Koivisto kertoo.

VM-Asfaltti_TT-paikkaus_kalusto

”Patentti mahdollistaa myös lisensoinnin”

Koivisto odottaa jo malttamattomana varmistusta myönnetystä patentista. 

”Patentti mahdollistaa myös lisensoinnin, jos haluamme lähteä viemään tätä menetelmää isommin eteenpäin ja laajemmille markkinoille Suomen ulkopuolelle. Laitteistomme on mahdollista asentaa lähes kaikkiin markkinoilla oleviin asfalttikoneisiin ja kiinteistötraktoreihin. Tarvitaan vain kumppaneiden koulutus.”

TT-paikkaus® on jo herättänyt kiinnostusta myös Suomen ulkopuolella.

”Meillä on menossa neuvotteluja esimerkiksi Ruotsin suunnalla, ja muualtakin on jo tullut kyselyjä siitä, että alan yritykset haluaisivat ostaa näitä meidän laitteita käyttöönsä. Haluamme kuitenkin ensin rakentaa tämän konseptin huolella kuntoon. Kasvun portaat pitää hoitaa hallitusti niin, että tekemisen laatu ei kärsi”, Koivisto sanoo.

Tulevat yhteistyökumppaninsa VM-Asfaltti haluaa kuitenkin valikoida tarkasti.

”Kun teen mitä tahansa kauppaa, selvitän aina uudet yhteistyötahot: onko muilla hyviä kokemuksia ja keneen voi luottaa. Tällä samalla menetelmällä valitsin myös IPR-kumppaniksi Kolsterin. Kun luottamus ja keskinäinen kemia toimivat, se on paras tapa tehdä yhteistyötä.”

”Puolustan oikeuksiani ja visiotani laadusta”

Tällä hetkellä paikkausliiketoimintaa viedään eteenpäin yhteistyössä YIT Teollisuuden kanssa.

”Pienellä yrityksellä on hyvä olla ison yrityksen tuki, jotta pysymme tulevaisuudessakin kehityksen kärjessä.”

Vuosi sitten keväällä täsmäpaikkaukseen tuotiin lisäominaisuutena kuivausmenetelmä. Se pidentää paikkausten sesongin lähes ympärivuotiseksi.

”Nyt pystymme tekemään paikkauksia helmikuun alusta joulukuulle. Vaikka tien pinta olisi märkä tai luminen, pystymme tekemään paikkauksen yhtä kuivalle pinnalle kuin kesällä. Meillä on jo tulevan talvikauden tilaukset sisällä.”

VM-Asfaltilla menee nyt paremmin kuin hyvin ja toiminta on kannattavaa.

Rekisteröidyn tavaramerkin avulla VM-Asfaltti toivoo välittävänsä kilpailijoilleen ja asiakkailleen ennen kaikkea sen viestin, että TT-paikkaus® kertoo yhtiön takaamasta laadusta.

”Jos yrität vain matkia sitä, mitä muut tekevät, silloin et ole ymmärtänyt, mitä tämä ala vaatii. Entistä parempia menetelmiä pitää kehittää jatkuvasti.”

Koivisto kertoo juuri kuulleensa, että eräs kilpailija olisi tarjonnut asfalttipaikkausta TT-paikkaus®-nimellä ja että toinen yritys mahdollisesti loukkaa hänen patentoimaansa ratkaisua.

”Kaikki yritykset eivät osaa kunnioittaa toisen tavaramerkkiä tai patenttia. Aion puuttua Kolsterin avulla systemaattisesti kaikkiin loukkauksiin ja pitää tarkasti huolta omista oikeuksistani.”

VM-Asfaltti_TT-paikkaus_Alavus

Ota yhteyttä

Håkan Niemi
hakan.niemi@kolster.fi
050 591 9231

Lue myös patenttiasiamies Håkan Niemen vinkit, miten pienikin yritys voi suojata oman erityisosaamisensa tehokkaasti ja järkevin kustannuksin.

 

By Kolster

UUSIMMAT

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat uusinta tietoa IPR-alalta.