Skip to content

Lääkärin kehittämä kuukuppi on kahden hengen startupin valtti kansainvälisillä femtech-markkinoilla

16.03.2020

16.3.2020

Synnytys- ja naistentautien erikoislääkäri Nonna Heiskasella on lääkärin sydän, mutta suonissa sykkii yrittäjän veri. Kahden terveysalan asiantuntijan startup Nomai Oy kehitti kuukupin, jolla on määrä valloittaa maailma. Kolster turvaa selustan tavaramerkein ja mallisuojin.

”Halusimme aloittaa isosti ja valloittaa maailman vuodessa: ensin Eurooppa, sitten Kiina ja Yhdysvallat”, kertoo kuukuppeja valmistavan ja myyvän Nomai Oy:n toinen perustaja Nonna Heiskanen.

Ajatus kansainvälisestä kuukuppiyrityksestä syntyi Heiskasen vastaanotolla, jossa kävi paljon kuukuppia käyttäviä naisia. Hänestä ekologinen ja kustannustehokas kuukuppi on parasta, mitä naisille on keksitty. Markkinoiden vaihtoehdot eivät kuitenkaan täyttäneet erikoislääkärin kriteerejä.

”Huomasin, että tuotteiden taustalla ei ole lääketieteellistä asiantuntemusta. Liian kovat mallit ärsyttävät rakkoa ja limakalvoja, joten jatkuvan pissahädän lisäksi käyttö tuntuu siltä kuin istuisi golfpallon päällä. Vaikka minulla on lääkärin sydän, suonissani virtaa yrittäjän veri: olin varma, että yli 20 vuoden kokemuksella naisten anatomiasta ja fysiologiasta pystyisin parempaan”, Heiskanen kertoo.

Yhdessä terveydenhoitaja Mari Kosusen kanssa syntyi Nomai Oy. Ensimmäiset Nomai-kuukupit lanseerattiin vain vuosi yrityksen perustamisen jälkeen, keväällä 2019. Miltei välittömästi hyvinvointituotteiden maahantuontiin ja markkinointiin erikoistunut Fysioline Oy otti kuukupin jakeluun, ja nyt jo puolet Suomen apteekeista myy tuotetta.

”Pian lanseerauksen jälkeen myös ekologiseen naisterveyteen liittyvien tuotteiden jälleenmyyjät Romaniasta ja Unkarista ottivat yhteyttä. Romaniassa Nomai on mieletön hitti!"

Nomai_NonnaHeiskanen_MariKosunen

Nomai Oy:n perustajat Nonna Heiskanen ja Mari Kosunen.

IPR edellä kansainvälisille markkinoille

Yritystoiminta oli Heiskaselle ja Kosuselle aluksi vierasta. Yksi ensimmäisistä yllätyksistä oli IPR:n merkitys kansainvälisessä liiketoiminnassa.

”Aineeton omaisuus oli meille yhtä uutta kuin kassavirta ja viisivuotissuunnitelma. Sen merkitys avautui vasta Kolsterin avulla: IPR on toimintamme ytimessä ja meille kaikki kaikessa”, Heiskanen kertoo.

Ensimmäiset patentit kuukupille on myönnetty jo 1900-luvun alussa, mutta markkinoilta puuttuvat isot globaalit brändit. Sellaiseksi Nomai tähtää. Verkkokauppaan pohjautuva kansainvälinen liiketoiminta edellyttääkin suojauksen huolellista suunnittelua ja ennakointia.

”Nomai menee markkinoille IPR edellä, jotta tuotteet ovat suojattuja joka käänteessä. Turhilta kustannuksilta ja ikäviltä yllätyksiltä välttyy, jos selvittää etukäteen tuotteen ja merkin rekisteröitävyyden tietyssä maassa”, kertoo Nomain tavaramerkkihakemuksia hoitava Kolsterin EU-tavaramerkkiasiamies Hilkka Kerminen.

IPR-asioiden laiminlyönti voi johtaa taloudellisiin tappioihin, jos esimerkiksi markkinointimateriaalit ja -kampanjat on jo viimeistelty, mutta samankaltaisen suojatun tavaramerkin omistava kilpailijayritys yhtäkkiä kieltääkin merkin käytön.

”Siksi Nomain tavaramerkki- ja mallisuojahakemukset tehtiin jo ennen lanseerausta koko EU-alueelle. Myös domain on suojattu”, Kerminen selittää.  

Tavaramerkin lokalisointi turvaa selustan Kiinassa

Pienyrityksellä on riittänyt haasteita resurssien ja maailmanvalloitushaaveiden tasapainottamisessa.

”Markkinaselvityksen jälkeen ymmärsimme, että maailma vallataan kertarysäyksen sijaan pala kerrallaan ja priorisoimalla. Esimerkiksi meitä alusta saakka kiinnostaneet Kiinan markkinat vaatisivat meiltä nykyistä suurempaa tuotannon volyymia ja resursseja”, Heiskanen kertoo.

Kolsterin avulla Kiinaan on kuitenkin jo tehty useamman tavara- ja palveluluokan kattavat tavaramerkkihakemukset, merkin lokalisointi sekä kiinankieliset verkkotunnukset. Tavaramerkkihakemukset on äskettäin hyväksytty rekisteröitäviksi, ja Kiinassa on lisäksi jo voimassa oleva mallirekisteröinti kolmelle mallille.

Tekeillä on myös selvitys liiketoiminnan kannattavuudesta Yhdysvalloissa. Kyseessä on kuukupin suurin markkina-alue, joten varmuuden vuoksi tavaramerkkisuojaa on haettu myös USA:ssa. Rekisteröinti merkille on saatu siellä jo lokakuussa 2019.

”Markkina on huikean kallis tuotteiden markkinoinnin ja vakuutusten vuoksi. Euroopassa kuukuppi on hygieniatuote, mutta Yhdysvalloissa se onkin ruoka- ja lääkeviraston erillisen hyväksynnän vaativa lääkinnällinen laite”, Heiskanen kertoo markkinoiden haasteista.

Kuukupista valtaväestön kuukautissuoja 

Maailmassa on YK:n arvion mukaan noin kaksi miljardia naista, joilla on kuukautiset, mutta toistaiseksi vain kaksi prosenttia länsimaisista naisista käyttää kuukuppia. Nomain tavoite onkin tehdä kuukupista valtaväestön kuukautissuoja vetoamalla muun muassa vastuullisuuteen ja ekologisuuteen.

”Naisilta voi syntyä kuukautisten takia koko elinaikanaan yli 150 kg maatumatonta jätettä. Ekologinen kuukautissuoja on tärkeä vaihtoehto erityisesti tiedostaville parikymppisille ja nuorille aikuisille”, Heiskanen kertoo.

Nomain tuotteet valmistaa Teknikum Oy Sastamalassa Pirkanmaalla.

”Haluamme olla perillä sekä valmistusmateriaaleista että -prosesseista. Laaduntarkkailu on tärkeää, kun tuotetta pidetään kehon sisällä.”

Kasvu edellyttää IPR-suojan uudelleenarviointia

Nomai on kiinnittänyt erityisen paljon huomiota kuukuppinsa istuvuuteen. Tuotteet saatiin vastaamaan naisten fysiologisia eroja 80 naisen testiryhmän avulla sekä arvioimalla 50 eri kuukuppimerkin tuotteita. Nomai-kuukupin materiaali on mahdollisimman pehmeää lääketieteellistä silikonia, joka myötäilee liikkeitä eikä tunnu käytössä.

”Vahva lääketieteellinen tausta erottaa meidät kilpailijoista, mutta yrityksen kasvuun vaaditaan myös pitkäjänteistä työtä ja tähtien oikeaa asentoa”, Heiskanen sanoo.

Suunnitelmissa on sekä tuoteperheen että markkina-alueen laajentaminen, eikä erottautuminen naisten terveyttä edistävillä femtech-markkinoilla ole halpaa pienelle startupille. Tuote- ja palveluvalikoiman kasvaessa on muun muassa jätettävä uusia tavaramerkkihakemuksia ja arvioitava aiemmat merkit uudestaan.

”Ennen myynnin ja markkinoinnin aloittamista uudessa kohdemaassa varmistamme, kattaako olemassa oleva suoja myös uudet tuotteet ja palvelut sekä täyttääkö suoja kohdemaan vaatimukset. Olemassa olevaa suojaa voi ja kannattaa laajentaa sekä alueellisesti että tavaramerkkikohtaisesti”, Kerminen kertoo.

OTA YHTEYTTÄ

Hilkka Kerminen
European Trademark and Design Attorney
hilkka.kerminen@kolster.com
040 632 6325

 

LUE LISÄÄ

Nuori yritys & IPR: Suojaa aineeton omaisuutesi heti, niin ei tarvitse katua myöhemmin

Näin lakeista lifestyleen loikannut Tella suojasi brändinsä innovaatiosetelin avulla

Näin viet tavaramerkkisi Kiinan markkinoille: tutustu säädöksiin ja päivitä IPR-strategiasi

Polarmoss jalostaa jäkälästä designtuotteita – IPR turvaa kasvua Aasiaan ja Amerikkaan

”Kysyntä on hurjaa” ─ Aalto Haitekin aaltopuu sai rakettilähdön Toholammilta maailman metropoleihin