Tavaramerkin merkitys menestyvälle ja kasvavalle yritykselle on kiistaton. Se voi olla yrityksen arvokkain omaisuus, joka rakentaa ja turvaa brändisi sekä liiketoimintasi kilpailijoita ja tuoteväärennöksiä vastaan. Parhaimmillaan tavaramerkki on ikuinen suoja.
Tavaramerkkipaketit alkaen 380€ (+alv).*
*Hintaan vaikuttaa muun muassa kuinka moneen eri luokkaan, mihin maihin ja mille markkinoille tavaramerkki rekisteröidään. Hintamme eivät sisällä viranomaiskuluja.
Tavaramerkki liittää tuotteesi ja yrityksesi merkin toisiinsa asiakkaiden ja kuluttajien mielessä. Rekisteröity tavaramerkki suojaa yritystäsi kilpailijoilta ja tuoteväärennöksiltä ja antaa yrityksellesi rahassa mitattavan arvon, joka voi olla huomattavan korkea. Tavaramerkki on siis tärkeä investointi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja ammattilaisten apua. Tavaramerkin suoja kattaa ne tavaramerkkiluokat, joihin se on rekisteröity. Siksi ammattilaisen apu rekisteröinnissä kannattaa aina, jotta tavaramerkki suojelee yritystäsi mahdollisimman kattavasti.
23.02.2023
16.01.2023
"Tavaramerkkirekisteröinti on yrityksesi omaisuutta, ja merkkioikeuksia tulee sekä valvoa että puolustaa. Mikäli merkkisi on käytössä ja huolehdit merkkirekisteröinnin uudistuksista, on rekisteröinti erittäin vahva ja yksinoikeutesi ikuinen."
Tavaramerkille saa suojan joko rekisteröimällä tai vakiinnuttamalla. Tavaramerkin rekisteröintiä haetaan Suomessa Patentti- ja rekisterihallitukselta. Tavaramerkkihakemusta ei hyväksytä, jos voidaan olettaa, että uusi merkki sekoittuu olemassa olevaan.
Yksinoikeuden tavaramerkkiin voi myös ansaita. Tavaramerkki katsotaan Suomessa vakiintuneeksi, kun se on kohderyhmässään yleisesti tunnettu haltijan tavaroiden ja palvelujen merkkinä. Tavaramerkin rekisteröinti on kuitenkin varmempi vaihtoehto, sillä tunnettuutta voi olla vaikea arvioida ja sen todistaminen on työlästä.
Tavaramerkin on oltava erottamiskykyinen, ja sen nimi ei saa kuvata tuotetta. Esimerkiksi omenamehua valmistava yritys ei voi saada yksinoikeutta käyttää omenaa nimenään, mutta tietokoneyritys voi.
Tavaramerkki ei saa kuvailla tuotteen lajia, lukumäärää, käyttötarkoitusta, hintaa tai valmistuspaikkaa. Tavaramerkkiä ei hyväksytä, jos se muistuttaa jo olemassa olevaa merkkiä.
Tavaramerkki voidaan katsoa vakiintuneeksi, jos se on yleisesti tunnettu tavaroita ja palveluita tarjoavissa kuluttaja- ja elinkeinopiireissä Suomessa. Tavaramerkki voi Suomessa saavuttaa suojan vakiinnuttamalla tai rekisteröimällä.
Tavaramerkki antaa omistajalleen yksinoikeuden merkin käyttöön elinkeinotoiminnassa. Tavaramerkki erottaa yrityksen tavarat ja palvelut muiden vastaavista. Muut eivät saa käyttää tavaroidensa tunnuksena merkkiä tai merkkejä, jotka ovat suojatun tavaramerkin kanssa identtisiä tai siihen identifioitavissa.
Tavaramerkin rekisteröintiä haetaan Suomessa Patentti- ja rekisterihallituksesta. Tavaramerkkiin voi saada yksinoikeuden myös vakiinnuttamalla, jolloin tavaramerkin tulee olla yleisesti tunnettu haltijan tavaroiden ja palvelujen merkkinä. Tämä vaatii myös huomattavasti näyttöä mahdollisessa kiistatilanteessa. Rekisteröinti sopii tavaramerkin suojaksi paremmin silloin, kun merkkiä ei vielä tunneta laajasti mutta se halutaan suojata. Tavaramerkin hakijana tai haltijana voi olla yritys tai yksityishenkilö.
Tavaramerkkirekisteriin merkitään tiedot Suomessa rekisteröidyistä ja haetuista kansallisista tavaramerkeistä. Kansallisten tavaramerkkien lisäksi rekisteriin merkitään tietoja Suomeen kohdennetuista kansainvälisistä rekisteröinneistä.
Tavaramerkkirekisterin tiedot ovat julkisia, eli jokaisella on oikeus saada tietoa rekisteriin tehdyistä merkinnöistä.
Käyttönäyttö tarkoittaa todistelua, jolla osoitetaan tavaramerkin saavuttaneen erottamiskyvyn käytössä. Käyttönäyttö voi olla merkin mitä tahansa käyttöä, kuten markkinatutkimusta, lausuntoja, markkinointimateriaalia tai levitystietoja.
Jos tavaramerkin rekisteröintitutkimuksessa on tullut ilmi jokin puute tai rekisteröinnin este, patenttivirasto tekee siitä välipäätöksen. Se ei ole lopullinen ja siihen voi vastata. Rekisteröinnin esteenä voi olla esimerkiksi tavaramerkin erottamiskyvyttömyys tai sekaantumisvaara jo olemassa olevaan tavaramerkkiin.
Olemme yksi Euroopan kokeneimmista IPR-alan yrityksistä. Meiltä saat kaikki IPR- ja lakipalvelut keksintöjen, muotoilun ja brändien suojaamiseksi, puolustamiseksi ja kaupalliseksi hyödyntämiseksi kaikkialla maailmassa.