Kiinassa on tärkeää luoda ja rekisteröidä tavaramerkit ja verkkotunnukset hyvissä ajoin myös kiinalaisin kirjoitusmerkein. Näin vältytään siltä, että markkinoilla muodostuu vapaasti kiinankielinen vastine yrityksen, tuotteen tai palvelun nimelle, jonka joku paikallinen toimija ehtii rekisteröidä omiin nimiinsä.
Tavaramerkin ja verkkotunnuksen lokalisoinnilla yritys varmistaa sen, että he luovat ja suojaavat kiinankielisen version ennen vilpillisessä mielessä toimivia tahoja. Lokalisoinnin yhteydessä tehtävällä tutkimuksella varmistetaan myös, ettei kiinankielisen version käytölle ja rekisteröinnille ole olemassa ilmiselvää estettä (joku käyttää jo samaa tai samankaltaista tavaramerkkiä ja/tai on rekisteröinyt sen Kiinassa). Kiinankielinen versio on hyvä luoda tietoisesti heti Kiinan markkinoille tulon yhteydessä, jotta sitä päästään käyttämään yhdessä länsimaisen tavaramerkin kanssa.
Tyypillisesti 3300-5300 EUR.
Kysy tarkempi hinta-arvio tästä.
Perushinta sisältää verkkotunnusrekisteröinnit kiinankielellä kahdella yleisimmällä päätteellä ja tm-hakemus yhdessä luokassa. Lisäluokat 500 EUR / luokka.
1. Short list vaihtoehtojen tutkiminen
Luomme 3-4 vaihtoehtoa kiinankieliseksi versioksi merkistä selityksineen ja suosituksineen. Kaikista vaihtoehdoista tehdään suppea ennakkotutkimus, jotta identtisiä merkkejä ei löydy.
2. Valitun merkin tarkempi selvitys
Asiakas valitsee itselleen mieluisimman vaihtoehdon, josta tehdään tarkempi ennakkotutkimus (rekisteröitävyys ja käytettävyys -tutkimus).
3. Merkin rekisteröinti Kiinaan
Tehdään kansallinen tavaramerkkihakemus Kiinaan asiakkaan valitsemalle versiolle sekä rekisteröidään verkkotunnukset Kiinan yleisimmillä päätteillä.
Lokalisoinnilla turvaat yrityksesi selustan Kiinan markkinoilla. Riskien minimoiminen ja oman IPR-salkun kasvattaminen kulkevat käsi kädessä.
Anne Nyström, IP Lawyer, European Trademark Attorney
Olemme yksi Euroopan kokeneimmista IPR-alan yrityksistä. Meiltä saat kaikki IPR- ja lakipalvelut keksintöjen, muotoilun ja brändien suojaamiseksi, puolustamiseksi ja kaupalliseksi hyödyntämiseksi kaikkialla maailmassa.