Omaisuuden rakentaminen / Tavaramerkin ja verkkotunnuksen lokalisointi Kiinaan

Tavaramerkin ja verkkotunnuksen lokalisointi Kiinaan

Kiinassa on tärkeää luoda ja rekisteröidä tavaramerkit ja verkkotunnukset hyvissä ajoin myös kiinalaisin kirjoitusmerkein. Näin vältytään siltä, että markkinoilla muodostuu vapaasti kiinankielinen vastine yrityksen, tuotteen tai palvelun nimelle, jonka joku paikallinen toimija ehtii rekisteröidä omiin nimiinsä.

Tavaramerkin ja verkkotunnuksen lokalisoinnilla yritys varmistaa sen, että he luovat ja suojaavat kiinankielisen version ennen vilpillisessä mielessä toimivia tahoja. Lokalisoinnin yhteydessä tehtävällä tutkimuksella varmistetaan myös, ettei kiinankielisen version käytölle ja rekisteröinnille ole jo olemassa ilmiselvä este (joku käyttää jo samaa tai samankaltaista tavaramerkkiä ja/tai on rekisteröinyt sen Kiinassa). Kiinankielinen versio on hyvä luoda tietoisesti heti Kiinan markkinoille tulon yhteydessä, jotta sitä päästää käyttämään yhdessä länsimaisen tavaramerkin kanssa ja näin rakennetaan brändiä ja tunnettuutta myös kiinankieliselle versiolle.

Ota yhteyttä

Hinta

Tyypillisesti 3300-5300 EUR.

Kysy tarkempi hinta-arvio tästä.

Perushinta sisältää verkkotunnusrekisteröinnit kiinankielellä kahdella yleisimmällä päätteellä ja tm-hakemus yhdessä luokassa. Lisäluokat 500 EUR / luokka.

Näin yhteistyö lähtee käyntiin

1. Short list vaihtoehtojen tutkiminen

Luomme 3-4 vaihtoehtoa kiinankieliseksi versioksi merkistä selityksineen ja suosituksineen. Kaikista vaihtoehdoista tehdään suppea ennakkotutkimus, jotta identtisiä merkkejä ei löydy.

2. Valitun merkin tarkempi selvitys

Asiakas valitsee itselleen mieluisimman vaihtoehdon, josta tehdään tarkempi ennakkotutkimus (rekisteröitävyys ja käytettävyys -tutkimus).

3. Merkin rekisteröinti Kiinaan

Tehdään kansallinen tavaramerkkihakemus Kiinaan asiakkaan valitsemalle versiolle sekä rekisteröidään verkkotunnukset Kiinan yleisimmillä päätteillä.

Ota yhteyttä

Kiinan markkinoille mentäessä keskeiset kaupalliset nimet (tavaramerkit ja yrityksen nimi) on lokalisoitava, koska suurin osa kiinalaisista ei osaa lukea eikä varsinkaan lausua länsimaalaisia nimiä. Paikallinen versio nimestä muodostuu joko automaattisesti markkinoilla tai tietoisesti luoden. Jälkimmäinen vaihtoehto on suositeltava, koska silloin päästää valitsemaan itselle kaupallisessa mielesssä paras nimi, joka voidaan myös rekisteröidä omiin nimiin.

Zhangping Wu, Head of Kolster China Desk, Intellectual Property Specialist

Olemme matalan kynnyksen IPR-alan ammattilaisia. Ota rohkeasti yhteyttä!