Kansainvälinen tavaramerkki

Kansallinen vai kansainvälinen tavaramerkki?

Tavaramerkki voi olla yrityksesi tärkein ja arvokkain omaisuus. Kilpailijat saattavat myydä samanlaisia tuotteita tai palveluja kuin yrityksesi. Kun olet suojannut tavaramerkkisi, kilpailijat eivät voi käyttää tunnuksiasi. Hakemukseen investoimillasi rahoilla saat tavaramerkillesi halutessasi ikuisen suojan. Tavaramerkkihakemuksissa tavaroiden ja palveluiden asiantunteva luokittelu on tärkeää, sillä se määrittelee tavaramerkkisi suoja-alan. 

Tavaramerkki saa suojaa myös vakiinnuttamalla. Turvallisempi vaihtoehto on kuitenkin rekisteröinti, koska silloin oikeus on helposti todettavissa ja yksinoikeuden valvonta on helpompaa. 

Tavaramerkki on erottamisväline: se ei saa olla sekoitettavissa eikä tuotetta suoraan kuvaileva. Perinteisesti tavaramerkkeinä on käytetty sanoja, logoja ja iskulauseita, mutta EU-alueella voit rekisteröidä tavaramerkiksi myös esimerkiksi liikkuvaa kuvaa, hologrammeja, tuotteen ulkoasun tai vaikkapa paikan, johon merkkisi tuotteessa sijoittuu. 

EU-TAVARAMERKKI

EU-tavaramerkki (EUTM, European Union Trademark) on kustannustehokas ratkaisu EU-maissa tuotteitaan markkinoiville yrityksille. Sen suoja syntyy ja lakkaa kaikkialla samanaikaisesti. Rekisteröintiä on mahdollista hakea joko suoraan omalla hakemuksella tai kohdentamalla kansainvälinen hakemus Euroopan unioniin. Vastaavasti EU-tavaramerkki voi toimia myös kansainvälisen rekisteröinnin pohjana. 

KANSALLINEN TAVARAMERKKIREKISTERÖINTI

Joskus voi olla perusteltua hakea merkin rekisteröintiä kansallisen rekisteröinnin kautta kohdemaassa. Tämä on ainoa vaihtoehto maissa, jotka eivät kuulu ns. Madridin järjestelmään. Kansallinen hakemus tai rekisteröinti voi toimia myöhemmin myös kansainvälisen rekisteröintihakemuksen pohjana. 

KANSAINVÄLINEN REKISTERÖINTIJÄRJESTELMÄ,
NS. MADRIDIN JÄRJESTELMÄ

Tavaramerkin suojaaminen onnistuu useissa sopimusmaissa yhdellä hakemuksella kansainvälisen rekisteröintijärjestelmän mukaisesti. Järjestelmä sopii kaikenkokoisille yrityksille, jotka markkinoivat tuotteitaan Euroopan unionin alueella ja yhteisön ulkopuolella. 

Ota yhteyttä

LUE LISÄÄ