Kolster blogi

IPR-strategia on hallitusasia

Kirjoittanut Timo Helosuo | 12.02.2017

6.9.2016

Suomalaisten yritysten johto on kunnostautunut toimintojen tehostamisessa. Tästä kertoo positiivisten tulosten virta osavuosituloksista uutisoitaessa. Harvoin sen sijaan uutisoidaan uusien tuotteiden tai uusille markkinoille siirtymisen tuomasta kasvusta.

Uuden kasvun luomisessa innovaatioiden tuotteistaminen ja uusien markkinoiden avaaminen ovat ytimessä. Strategisesti kyse on yrityksen halusta ja valmiudesta maksimoida kaupallisesti innovaatiot. Yrityksen hallituksella on avaimet asettaa tämä halu ja sitä tukevat tavoitteet toiminnan keskiöön.

Kansanvälisissä suuryrityksissä asia on arkipäivää ja muun muassa Nokia on erinomainen esimerkki osoittaessaan patenttisalkkunsa kaupallisen roolin patenteilla ansaitun liikevaihdon muodossa. Valtaosassa pörssiyhtiöitä sekä laajalti pk-yrityksissä tilanne on kuitenkin kaukana tästä.

Yrityksen arvosta kasvava osa tulee erilaisista immateriaalioikeuksista. Niiden hyödyntämisen ymmärtäminen sekä aktiivinen johtaminen lähtee yrityksen hallituksen toiminnasta. Tämä kannattaa ottaa huomioon hallituksen kokoonpanoa mietittäessä – onko hallituksessa kokemusta patenttisalkun kasvattamisesta ja sen hyödyntämisestä esimerkiksi lisensoimalla sekä toimintavapauden varmistamisesta huomioiden kilpailijoiden toimet niillä markkinoilla, joihin yritys haluaa laajentua?

Tavaramerkkien osalta strategiset valinnat tuoteperheiden nimeämisessä ovat merkittävä tekijä esimerkiksi yrityskauppoja valmisteltaessa. Yrityksen arvosta tuotemerkit ja brändit ovat keskeinen osa, jonka kehittymistä hyvä hallitus seuraa muutenkin kuin tilinpäätöksen yhteydessä.

Mikä sitten on patenttisalkun oikea arvo? Laaja yksimielisyys vallitsee siitä, että keskeinen tekijä arvon muodostuksesta tulee yrityksen mahdollisuudesta hyödyntää patenttisalkkua ja tuotemerkkejä. Siis siitä minkä kontekstin yrityksen hallitus määrittelee ja johto toteuttaa immateriaalioikeuksien hyödyntämiseksi.

Onko tämä asia hallituksesi asialistalla?

Timo Helosuo
CEO
timo.helosuo@kolster.com
040 576 1659

LUE LISÄÄ

Patentti on potentiaalinen tulonlähde, vaikka yritys kaatuisi ympäriltä

Taloustutkimus ja Kolster havaitsivat ongelman suomalaisyritysten kasvussa: Innovaatioiden heikko kaupallistaminen hidastaa menestystä

Suomalaisyrittäjä, haluatko menestyä? Pyydä apuun IPR-alan strategit

IPR-strategia ohjaa brändejä

IPR: Kustannuserä vai kilpailutekijä?

IPR-strategia tukemaan liiketoimintaasi