Virallisia laskuja muistuttavat huijaukset ovat olleet jo vuosia IPR-alan harmina − ja laskuhuijarit käyvät yhä röyhkeämmiksi. Tällä hetkellä liikkeellä on Euroopan teollisoikeusviraston EUIPOn nimissä ja logolla varustettuja laskuiksi tulkittavia ”päätöksiä” ja ”rekisteröintimaksuja”.
Kolster kehottaa erityisesti tavaramerkkiasiakkaitaan olemaan nyt tarkkoina liikkeellä olevien laskun näköisten kirjeiden kanssa. On yleistä, että IPR-alan virastojen (EUIPO, WIPO, EPO) nimien ja logojen kanssa helposti sekoittuvia – jopa täysin kopioituja – tunnuksia käytetään hyväksi huijauslaskuissa virallisen vaikutelman luomiseksi ja vastaanottajan harhauttamiseksi.
Kolsterin asiantuntijan mukaan nyt liikkeellä olevat laskut täyttävät petoksen tunnusmerkit eli kyse ei ole harhaanjohtavasta markkinoinnista ja kalasteluyrityksistä.
”Tavaramerkkien tai mallisuojien virallinen hakemusmaksu on maksettava virastolle aina etukäteen, jotta hakemuksen saa vireille. Mitään huijauslaskuissa esitettyä ’rekisteröintimaksua’ ei ole siis olemassa”, Kolsterin asiantuntija korostaa.
Kun hakemuksen hoitaa asiamies, virastot ottavat kaikissa asioissa yhteyttä suoraan häneen. Myös asiakkaan maksettaviksi tulevat maksut hoidetaan aina asiamiehen kautta.
”Virastot eivät lähetä laskuja. Maksaminen hoidetaan etukäteen sähköisten haku- ja maksujärjestelmien kautta silloinkin, kun tavaramerkkirekisteröintiä haetaan ilman asiamiestä”, Kolsterin asiantuntija muistuttaa.
Jos saat IP-oikeuttasi koskevan laskun joltakin muulta kuin valtuuttamaltasi patentti- tai tavaramerkkiasiamieheltä tai vuosimaksuyhtiöltä, neuvo on lyhyt: Älä maksa!
Jos epäilet saaneesi huijauslaskun ja olet asiasta epävarma, ota yhteyttä asiamieheesi Kolsterilla.
EUIPOn nimissä lähetetty huijaus saatetaan muotoilla viranomaismaksuksi rekisteröinnistä tähän tapaan:
WIPOn (World Intellectual Property Organisation) kotisivuilla on julkaistu useita esimerkkejä erilaisista huijauslaskuista. Myös Euroopan patenttivirasto EPO varoittaa sivuillaan aiheettomista laskuista ja antaa esimerkkejä. Suomessa PRH on varoittanut erityisesti liikkeellä olevista tavaramerkkien huijauslaskuista.
Ylläpidämme luetteloa tietoomme tulleista harhaanjohtavien laskujen lähettäjistä Kolsterin asiakkaille.
Tuoreimmat huijauslaskuttajat ovat esiintyneet muun muassa nimillä:
Huijarit tai huijareiden robotit aktivoituvat, kun julkisiin tietokantoihin ilmestyy uusi hakemus tai voimaan tullut rekisteröinti tai kun IP-oikeuden uudistaminen tulee ajankohtaiseksi. Oikeat perustiedot hakijasta, hakemuksesta ja rekisteröinnistä saavat aiheettomat laskut näyttämään virallisilta laskuilta, jotka kuuluisi maksaa, jotta rekisteröintiprosessi etenisi tai IP-oikeus pysyisi voimassa.
Tavaramerkkiasiakkaamme ovat saaneet aiheettomia laskuja tavallisesti heti sen jälkeen, kun tavaramerkin tai mallioikeuden rekisteröintihakemus on jätetty Euroopan unionin teollisoikeusvirastoon EUIPOon tai kansainväliseen virastoon WIPOon ja hakemus näkyy virallisissa tietokannoissa.
Patenttiasiakkaamme ovat saaneet huijauslaskuja tyypillisesti pian sen jälkeen, kun Euroopan patenttivirasto EPO on julkaissut eurooppapatenttihakemuksen virallisessa tietokannassaan tai kansainvälisiä PCT-patenttihakemuksia hallinnoiva virasto WIPO on julkaissut PCT-hakemuksen vastaavasti omassa tietokannassaan. Sekä EPOssa että WIPOssa patenttihakemus tulee julkiseksi noin 18 kuukauden kuluttua ensihakemuksen jättämisestä.
Käytännössä laskut ovat harhaanjohtavia tarjouskirjeitä, joissa tarjotaan maksua vastaan jotakin rekisteröinti-, julkistus- tai uudistamispalvelua täysin epävirallisessa ja huijaustarkoitusta varten perustetussa rekisterissä.