IPR-strategia  ⋅   Blogit

Brändin johtaminen on avain yhtiön arvon kasvuun

31.03.2022
Takaisin

Perinteisesti yrityksen brändi ja IPR on uskottu eri osapuolten hoitoon: mainostoimistot pohtivat brändin ilmettä, tutkimus ja tuotekehitys luovat uutta ja jalostavat olemassa olevaa, juristit yhdessä IP-yritysten kanssa suojaavat aineetonta omaisuutta. Jos brändiä johdetaan yhtenä kokonaisuutena, sillä voi rakentaa ja ohjata yrityksen arvoa eli valuaatiota uudella tavalla, kirjoittaa toimitusjohtajamme Timo Helosuo.

Brändi ja IPR ovat voimakkaasti yhteydessä toisiinsa. Teslan tai Applen liikevaihtoa ja markkina-arvoa tarkastellessa huomaamme, että jälkimmäinen on huimasti ensimmäistä suurempi. Myös Koneen vuotuinen liikevaihto on vain osa sen pörssiarvosta. Nokian brändin arvo nousi huippuunsa vuonna 2008. Brändi oli maailman yhdeksänneksi arvokkain 22,5 miljardin euron arvolla – ja sitten se romahti nopeasti alle kymmenekseen. Mistä tuli nopea muutos, vaikka mainostoimistot käyttivät kampanjoissa edelleen samaa väriä, samaa logoa ja samaa ”connecting people” -slogania? Innovaatiojohtajuus siirtyi pois ja brändin arvo kyykkäsi pahasti ja nopeasti.

Brändiarkkitehtuurin hallinta, innovaatiot ja IPR sen eri muodoissa ovat avainroolissa arvon muodostumisessa. Kokonaisuus rakentuu vahvan patenttisalkun, puhuttelevan muotoilun, asiakkaiden mieleen jäävien tavaramerkkien sekä vipuvoimaa antavien lisensointisopimusten kokonaisuudesta. Kun nämä ovat kunnossa, jokainen markkinointiin käytetty euro antaa paremman tuoton.

Tätä kokonaisuutta johdetaan IPR-strategian kautta. Silloin hyödynnetään mahdollisuudet, ennakoidaan riskit ja optimoidaan kustannukset. Tämä onnistuu parhaiten, kun kokonaisuutta tarkastellaan yhdessä – ei irrallisina elementteinä eri kumppanien kanssa.

Toimialauudistajana Kolster yhdistää eri osa-alueiden asiantuntemuksen ja opastamme asiakkaitamme kokonaiskuvan näkemisessä. Kaikkea tekemistä ohjaa sama tavoite: yhtiön arvon nousu. Kun poistamme perinteistä brändin ja IPR:n välillä olevaa pirstaleisuutta liiketoiminnassa, brändistä tulee huomattavasti enemmän kuin osiensa summa.

Autamme mielellämme myös kaikissa brändinhallintaan liittyvissä asioissa.

Ota yhteyttä