Skip to content

Hookle patentoi somesovelluksen ja koukutti Googlen

26.10.2018

26.10.2018

Neuvotteluhuone on täynnä innostusta ja toiveikkuutta, kun Seppälän veljekset Tero ja Jere visioivat startup-yrityksensä Hooklen patentointistrategiaa yhdessä Kolsterin kanssa. Mobiilisovellus Hookle on jo hurmannut teknologiajätti Googlen, ja patenttihakemus on edennyt lupaavasti.

Hookle on saanut poikkeuksellisen vauhdikkaan startin tulevaisuuden menestyjäyritykseksi.

Pienten yritysten somemarkkinoinnin avuksi kehitetty helppokäyttöinen mobiilisovellus on jo vakuuttanut älykkyydellään Googlen ja sinetöinyt globaalin kumppanuuden. Hooklen ympärillä on kansainvälistä pöhinää, ja menossa on sijoittajille suunnattu ensimmäinen rahoituskierros sekä patenttisuojan laajentaminen kansainvälisille markkinoille.  

”Patenttihakemuksemme etenee nyt lupaavasti, kiitos Kolsterin! IPR tukee kansainvälistymistämme samoin kuin koko bisneksen edistämistä, rahoituskierroksia ja kaikkia yhteistyökuvioitakin”, Hooklen toimitusjohtaja Tero Seppälä summaa.

Keksinnön taustalla yrittäjän kiireinen arki

Tero Seppälä kertoo, että keksintö syntyi pohdinnasta, miten pienikin yritys voisi helposti ottaa haltuun sosiaalisen median kanavat yhden napin painalluksella.

”Olemme perustaneet useita yrityksiä aiemmin, joten sometilien hallintatyökalulle oli käyttöä myös meillä itsellämme. Yrittäjillä kun ei yleensä ole liikaa aikaa perehtyä someen ja kirjautua eri tileille tai edes osaamista tehdä postauksia useissa kanavissa. Kehittelimme ideaa ja teimme markkinatutkimuksen. Huomasimme, että tässähän on saumaa”, Tero Seppälä kuvaa.

Markkinoilta löytyvät sosiaalisen median hallintatyökalut on Seppälän mukaan suunnattu lähinnä isoille yrityksille, ja erityisesti niiden mobiilikäyttö on hankalaa. Hookle syntyi helpottamaan pk-yritysten sometuskaa, sillä pienenkin yrityksen asiakkaat, käytännössä jo kaikki kuluttajat, ovat sosiaalisessa mediassa.  

”Nyt Keijo Katonrakentaja voi katolta laskeutuessaan ottaa kännykällä kuvan hyvin onnistuneesta kohteesta ja painaa nappia, joka lähettää postauksen automatisoidusti valittuihin kanaviin jatkokehitysversiossa myös mainoksena. Kun katonrakentaja seuraavana aamuna herää, hänellä onkin jo kännykässään uudet tilaukset”, Hooklen teknologiajohtaja Jere Seppälä konkretisoi.

Patentti hakuun lähes mahdottomassa aikataulussa

Hookle Oy perustettiin syyskuussa 2017, ja tuotteen ensimmäinen demoversio esiteltiin sijoittajille marras–joulukuun vaihteessa Slush-kasvuyritystapahtumassa.

”Käytimme ohjelmoinnissa Googlen Flutter-työkalua, ja vasta kaksi viikkoa ennen h-hetkeä oivalsimme, että tässähän on myös tällainen oma keksinnöllinen juttu. Tiesimme, että julkistus estää keksinnön patentoinnin, joten otimme heti yhteyttä Kolsteriin, jonka hyvän maineen tunsimme. Eurooppapatenttiasiamies Marjut Honkasalo ICT- ja softapatentoinnin kokeneena ammattilaisena laati meille lennossa patenttihakemuksen, joka jätettiin Suomen virastoon vain päivää ennen Slushia.”  

Tero ja Jere Seppälä sanovat arvostavansa saamaansa asiantuntija-apua, sillä softapatentoinnin kiemurat ja patentointiprosessi eivät ole heidän osaamisaluettaan.

”Patenttihakemuksen jättämisessä tarvitsimme Kolsterilta vahvan tuen, nopeasti ja lähes mahdottomassa aikataulussa – ja se onnistui. Koko homma on edistynyt tosi hienosti sekä asia- että henkilötasolla, ja olemme todella tyytyväisiä!”

Google-kumppanuus kasvun veturina

Hooklen kehitystyön alkaessa Googlen Flutter-ohjelmointialusta oli uusi.

”Arvelimme, että Googlella voisi olla tarve hyviin referenssisovelluksiin, ja otimme yhteyttä Piilaaksoon. Siellä kiinnostuttiin demostamme heti, ja nyt meillä on globaali teknologiareferenssi ja yhteistyösopimus Googlen kanssa”, Tero Seppälä kuvaa.

Vuoden 2017 Slush-tapahtumassa Helsingissä Google lanseerasi Hookle-sovelluksen demoversion yhdessä Tero ja Jere Seppälän sekä yhtiön kolmannen perustajan Juha Uotilan kanssa kansainväliselle yleisölle. Sittemmin yhteistyö on tiivistynyt yhä strategisemmaksi.  

Tammikuussa 2018 Hookle ja Google julkistivat tuotteen ensimmäisen version ympäri maailmaa striimatussa Googlen konferenssissa Los Angelesissa. Helmikuussa se esiteltiin yhtä näkyvästi Barcelonassa Mobile World Congress -tapahtumassa. Toukokuussa Hooklen sovellus oli esillä Piilaaksossa Googlen suurimmassa teknologiakonferenssissa, johon kutsun saaminen on Seppälän mukaan kova meriitti mille tahansa yritykselle. 

Sen lisäksi, että Hookle toimii Googlen teknologiareferenssinä, Googlen puolella on herännyt kiinnostus mainosyhteistyöhön.

”Käymme parhaillaan jatkokeskusteluja siitä, miten pieni yrittäjä voi ohjatusti ja helposti mainostaa yritystään valitsemissaan kanavissa tulossa olevan premium-sovelluksemme avulla puhelimella. Mainostulot ovat Googlen iso bisnes, ja tässä on hienoja liiketoimintamahdollisuuksia myös meille”, Tero Seppälä visioi.

Hookle Team_Barcelona_7:5

Hookle-tiimi osallistui helmikuussa 2018 Googlen kumppanina mobiilialan megatapahtumaan Barcelonassa. Mobile World Congress ja sen yhteydessä järjestetty 4YFN (Four Years From Now) –tapahtuma houkutteli paikalle yli 600 kansainvälistä sijoittajaa.

IPR turvaa selustan globaaleilla markkinoilla

Nyt yritys on tilanteessa, jossa on ajankohtaista miettiä suojauksen laajentamista kansainvälisille markkinoille askel askeleelta. Mobiilisovellukset, kansainväliset patentointijärjestelmät ja IPR:ien kaupallistamisen hyvin tunteva eurooppapatenttiasiamies Kati Leinonen Kolsterilta on liittynyt mukaan Hooklen IPR-tiimiin pohtimaan parasta strategiaa etenemiselle.      

”On hyvä, että saamme Kolsterilta sparrausta ja näkemyksiä tähän, sillä tuote on globaalisti skaalautuva. Isoin raha pyörii Yhdysvalloissa mutta hurjasti kasvava Aasiakin on erittäin kiinnostava. Mietimme suojauksen maakohtaisia priorisointeja samalla kun kehitämme kaupallista tuotetta eteenpäin”, Tero Seppälä kertoo.

Nyt on meneillään sijoituskierros, ja Hookle hakee vahvuutta kasvuun sekä uusia kumppaneita.

”Immateriaalioikeudet ovat iso asia tässä kokonaisuudessa, sillä ne pyörivät aina mukana keskusteluissa. IPR tukee meidän kehittymistämme ja kasvuamme ehkä jonakin päivänä myös onnistunutta yrityskauppaa. Visionamme on kehittää tästä ’The App to post ads for small businesses’ eli kaikkien pienyrittäjien suosikki.”

Hookle Team_Piilaakso_7:5

Hooklen perustajat, teknologiajohtaja Jere Seppälä (vas), Warwickin yliopistossa professorina toimiva Juha Uotila ja toimitusjohtaja Tero Seppälä tapasivat tammikuussa 2018 Piilaaksossa kansainvälisiä sijoittajia ja yhteistyökumppani Googlen edustajia.

Haluatko lisätietoja ohjelmistopohjaisten keksintöjen patentoinnista?

 OTA YHTEYTTÄ

Marjut Honkasalo
Partner, European Patent Attorney
marjut.honkasalo@kolster.com
+358 50 524 2413