Tavaramerkit  ⋅   Patentit  ⋅   Lakipalvelut  ⋅   Referenssit

SISU®-erikoisajoneuvojen arvokkaimmat osat ovat IPR ja brändi

25.11.2020
Takaisin

”Raskaiden kuorma-autojen ja erikoisajoneuvojen markkinoilla SISU® on löytänyt paikkansa”, sanovat Sisu Auton vientiliiketoimintaa kasvuun kirittävä johtokaksikko Timo Korhonen ja Petri Kananen. He pitävät aineetonta omaisuutta, SISU®-brändiä ja erikoisosaamista, yhtiön merkittävimpänä omaisuuseränä. IPR-kumppani Kolsterin tekemä arvonmääritys uusimmalle SISU GTP® -tuotteelle vahvistaa yhtiön tasetta ja kasvunäkymiä.

Ensi vuonna 90 vuotta täyttävä Sisu Auto luottaa perinteikkääseen ja maailmalla laajasti tunnettuun SISU®-brändiin, laatumaineeseen ja vankkaan erikoisosaamiseensa raskaissa ajoneuvoissa. Alan äärimmäisen kovasta kilpailusta huolimatta yhtiö on onnistunut kasvamaan kotimarkkinoillaan vuodesta 2015 lähtien. Nyt liiketoiminta- ja IPR-strategiat on viritetty kasvuun myös uusilla vientimarkkinoilla.

Sisu Auto on laajentanut toimintaansa perinteisestä kuorma- ja sotilasajoneuvojen valmistuksesta vientimarkkinoille suunniteltaviin erikoisajoneuvoihin sekä suunnittelu- ja projektipalveluihin kehittyvien maiden kuljetusvälineteollisuudelle.

”Uskomme vahvasti brändimme kykyyn kasvattaa markkinaosuutta kaikilla liiketoiminta-alueillamme”, Sisu Auton toimitusjohtaja Petri Kananen sanoo.

Lähivuosina kasvun kärkenä on yhtiön kehittämä uusin tuote, panssaroitu erikoisajoneuvo SISU GTP®. Se soveltuu useimpiin puolustus- ja turvallisuusalan käyttötehtäviin esimerkiksi miehistönkuljetus-, partio- ja järjestelmäajoneuvona. Suomen puolustusvoimien viime kesänä julkistama testisarjan hankinta 3,8 miljoonalla eurolla on jo mahdollistanut sarjatuotannon käynnistämisen. Ajoneuvo on voittanut myös Latvian puolustusministeriön järjestämän hankintavertailun, johon osallistui tusina kansainvälistä sotilasajoneuvotoimittajaa.

”Yleinen turvallisuustilanne on muuttunut epävakaammaksi kymmenen viime vuoden aikana. Se vauhdittaa nyt sotilasajoneuvojemme kysyntää erityisesti lähialueilla Pohjoismaissa ja Baltiassa, mutta tuotteella on paikallisen yhteistyön ja lisensoinnin kautta globaali markkinapotentiaali.”

Sisu Auto_GTP_DSC1022

Sisu Auto_GTP4x4_1

”IPR-arvonmääritys vahvistaa tasettamme ja vauhdittaa kasvutavoitteitamme”

Viennin kasvutavoitteiden myötä Sisu Auton hallituksessa on pohdittu aktiivisesti, mistä perinteisen valmistavan teollisuuden yrityksen varallisuus koostuu, mikä on aineettoman omaisuuden arvo, miten se määritetään ja kuinka aineeton omaisuus merkitään yrityksen tilinpäätökseen ja taseeseen.

”Käynnistin IPR-arvonmäärityshankkeen Sisu Autossa jo viitisen vuotta sitten. Laadimme tuolloin yhtiölle IPR-strategian Kolsterin tuella, ja koulutimme laajasti henkilöstöämme ymmärtämään, mikä merkitys vahvalla brändillä on toimintaamme. Nyt kun Sisu Defence -liiketoiminta on lähtenyt erittäin hyvin liikkeelle, halusimme jo tehdyn työn jatkona Kolsterilta asiantuntija-arvion SISU GTP®-tuotteeseen liittyvästä IPR-omaisuudesta ja sen arvosta”, Sisu Auton nykyinen omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Timo Korhonen kertoo.

IPR-omaisuus on Sisu Auton kaltaiselle tuotekehittäjälle erittäin merkityksellinen osa yhtiön pääomaa. Yhtiöllä on kyvykkyyttä suunnitella, kehittää ja valmistaa maailmanluokan lopputuotteita raskaaseen erikoiskäyttöön suuria kilpailijoitaan tehokkaammin. Käyttötarkoitukseensa räätälöityjen erikoisajoneuvojen pienen volyymin tuotannossa pääosa investoinneista kohdistuu tuotekehitykseen, aineettomiin oikeuksiin ja oman toiminnan kehittämiseen. Siitä syntyy Korhosen mukaan kirjanpidollinen dilemma.

”Teemme vuosittain tuotekehitystä useilla miljoonilla. Uuden tuotteen kasvunäkymät ja tuotto-odotukset voivat kuitenkin olla investointeihin nähden hurjat kuten tällä hetkellä SISU GTP®-tuotteessa. Tällainen potentiaali ei ole aiemmin näkynyt taseessa täysimääräisenä, kun investoinnit on kirjattu kustannuspohjaisesti vain kiinteään omaisuuteen."

"IPR-arvonmääritys mahdollistaa Sisu Autolle vahvemman taseen, paremmat kasvun edellytykset sekä lisenssien myymisen paikallisille yhteistyökumppaneille vientimarkkinoilla oikeaan hintaan. Se edesauttaa myös uusien kumppanuuksien ja rahoitusmuotojen saamista.”

IPR-kumppani Kolsterin toteuttama arvonmääritysprojekti auttoi Sisu Autoa kirkastamaan edelleen IPR-omaisuuden arvoa yhtiölle ja hahmottamaan entistä paremmin, minkälaisista elementeistä arvo muodostuu. Samalla se auttoi saamaan paremman otteen tuotekohtaisen IPR-dokumentaation hallintaan talon sisällä.

Hannes Kankaanpään ja Timo Joutsenojan meille laatima IPR-arvonmääritys oli fiksusti tehty ja hyvin perusteltu. Toteutimme sen nyt uusimmalle SISU GTP®-tuotteellemme, mutta tulemme ehdottomasti jatkamaan vastaavanlaista arvonmääritystä muillekin tuotteillemme.”

Petri Kananen_Timo Korhonen_Sisu Auto

Sisu Auton toimitusjohtaja Petri Kananen ja yhtiön omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Timo Korhonen

”Pitkäaikainen IPR-yhteistyö kertoo siitä, että homma oikeasti toimii”

Sisu Auton ja Kolsterin yhteistyö patentoinnissa sekä brändin ja tuotemerkkien kansainvälisessä suojauksessa alkoi 1990-luvun alussa. Pitkään jatkunut yhteistyö on mahdollistanut IPR-asiantuntijapalvelun hankkimisen joustavasti tarpeiden mukaan, jatkumona vanhan päälle rakentaen välillä haasteellisessakin aikataulussa. Patenttiasioissa Sisu Auton innovaatioihin on viime vuosina paneutunut eurooppapatenttiasiamies Veli-Matti Kärkkäinen, ja yhtiön tavaramerkkisalkusta ja tavaramerkkioikeuksien valvonnasta on vastannut IPR-lakimies Juha Myllyoja.

”Kolster voi ottaa kopin nopeastikin aina silloin, kun meille tulee jokin ajankohtainen tarve, kuten viimeksi SISU GTP®-tuotteen arvonmääritys. Se tehtiin Kolsterilla tiukassa aikataulussa, asiaan jämäkästi paneutuen”, Petri Kananen kuvaa.

”Olemme olleet erittäin tyytyväisiä siihen IPR-tukeen, mitä olemme saaneet Kolsterin asiantuntijoilta. Ja kun yhteistyö on jatkunut näinkin pitkään, silloin sen homman täytyy oikeasti toimia.”

Timo Korhonen muistaa hyvin, miksi Kolster aikoinaan valittiin patenttikumppaniksi 1990-luvulla, kun hän toimi Sisu Autossa tuotekehitys- ja tutkimusjohtajana. Hänen johdossaan kehitettiin tuolloin superraskasta ajoneuvoa kaivosteollisuuden käyttöön, ja mallia kantokyvyn kolminkertaistamiseen haettiin muun muassa junista.

”Projektissa syntyi paljon innovaatioita. Olimme aikamoinen edelläkävijä näissä tuotteissa. Tarvitsimme osaavan patenttikumppanin, ja Kolster oli tunnettu nimi alalla. Sain suosituksia verkoston kautta, ja kun logon kyljessä luki perustamisvuosi 1874, keskustelua luotettavasta toimijasta ei tarvinnut sen enempää jatkaa.”

”SISU® on aina tehtäväänsä suunniteltu erikoisajoneuvo avaimet käteen”

SISU WORKS

SISU TIMBER

SISU CRANE

Sisu Auto_SISU CARRIER4

Raskaiden kuorma-autojen ja erikoisajoneuvojen markkinoilla SISU® on löytänyt paikkansa ja tullut jäädäkseen. Sisu Auton oman logon kyljessä lukee perustamisvuosi 1931.

”Kannattaa muistaa, että autoteollisuudessa varsinainen teollinen tuotanto alkoi vasta 1920-luvun alussa. Olemme olleet mukana tästä sadan vuoden teollisesta ajanjaksosta 90 vuotta. Se on erittäin merkittävä asia. Toinen merkittävä asia on se, että SISU®-brändi on pysynyt koko ajan samana”, Korhonen kuvaa yhtiön vahvuuksia.

Pitkän historiansa aikana Sisu Autolla on ollut vientitoimintaa yli 30 maahan, joten sisukas brändi tunnetaan laajasti. Vuosikymmenten aikana kuorma-autoteollisuus on voimakkaasti keskittynyt, ja käytännössä keskikokoiset kuorma-autovalmistajat ovat hävinneet markkinoilta.

”Euroopassa on ollut sadan vuoden aikana 196 itsenäistä kuorma-automerkkiä. Näistä on jäljellä enää viisi isoa massavalmistajaa ja kymmenkunta pientä. On hienoa olla mukana tässä alle kahdenkymmenen yrityksen kovassa joukossa!”, Timo Korhonen sanoo.

Sisu Auto erottautuu kilpailijoistaan keskittymällä avaimet käteen -erikoistuotteisiin, joilla voi pärjätä pienelläkin volyymilla. Isot kilpailijat voitetaan tuotekehityksen tehokkuudessa, ketteryydessä ja asiakaspalvelussa. Volyymit erikoisajoneuvoille ovat melko pienet myös maailmanlaajuisesti.

Erikoisajoneuvoissa kova osaaminen tarkoittaa kykyä suunnitella paras tuote asiakastarpeeseen kilpailukykyiseen hintaan.

”Rakennamme peruskuorma-autoa pidemmälle viedyn, räätälöidyn tuotteen erikoisolosuhteisiin ja varustelemme sen valmiiksi tiettyyn käyttötarkoitukseen, hyödyntäen kuitenkin mahdollisimman pitkälle huollettavuuden takaavia peruskomponentteja”, Petri Kananen kuvaa.

Erikoisajoneuvot toimivat haasteellisissa olosuhteissa, joten niillä on oltava erittäin hyvä maastokyky tai kuormankantokyky. Erityisratkaisuja tarvitaan esimerkiksi jousitukseen ja runkoakselistoon. Sisu Auto on toimittanut kuljetusajoneuvoja vaikeisiin olosuhteisiin esimerkiksi kaivos- ja öljyteollisuudelle. Näyttävimpiä esimerkkejä ovat energia-alan jättiyritys OMV Petromille Romaniaan öljykenttien huoltotehtäviin toimitetut superraskaat erikoisajoneuvot.

”Olemme pystyneet luomaan hienoja tuoteominaisuuksia, joita muilla valmistajilla ei ole.”

SIsu Auto_OMV Petrom_E15TI_10x10

SISU POLAR SUPER_hiekka-auto

SISU POLAR SUPER

”Uudet innovaatiot vahvistavat brändiä edelleen”

Sisu Auto antoi kovaa näyttöä osaamisestaan myös vuonna 2017, kun se kehitti, patentoi ja toi markkinoille dieselsähkö-hybridijärjestelmän raskaisiin ajoneuvoihin ensimmäisenä maailmassa. Järjestelmä on käytössä SISU POLAR®-malliston kuorma-autoissa, jotka on kehitetty pohjolan vaativiin ja vaihteleviin olosuhteisiin ja raskaisiin työtehtäviin esimerkiksi maansiirrossa, puukuljetuksissa ja tienhoidossa. Lähitulevaisuudessa hybridivoimansiirto tulee toteutumaan vielä pidemmälle vietynä, täyssähköisenä versiona.

Sisu Auton erikoisosaaminen on pantu merkille myös Daimlerilla, joka on ollut Sisu Auton merkittävä yhteistyökumppani vuodesta 2010 lähtien. Daimler toimittaa SISU®-ajoneuvojen pääkomponentit, kuten moottorit ja ohjaamon. Yhtiö on tunnetusti valikoiva yhteistyökumppaneidensa suhteen ja tarkka Mercedes-Benz -brändinsä laatumaineesta.

”Daimler arvostaa osaamistamme, sillä he tietävät hyvin, miten kovassa kilpailussa me olemme mukana ja edelleen pärjäämme siinä. Verrattuna suuriin kilpailijoihimme meillä on pieni suunnitteluyksikkö, ja silti me pystymme tekemään maailmanluokan lopputuotteita. Se on osoitus siitä, että osaamisemme on kovalla tasolla”, Korhonen sanoo.

Sisu Auton historiaan on mahtunut monia vaiheita ja vaihtuvia omistuksia niin yksityisten yrittäjien kuin valtionkin omistuksessa, osana isoja yrityksiä kuten Partek ja Kone, ja viimeksi pääomasijoittajienkin käsissä, ennen kuin Timo Korhonen ja silloinen toimitusjohtaja Olof Elenius hankkivat haltuunsa yrityksen koko osakekannan vuonna 2010. Vuodesta 2013 lähtien Timo Korhonen on yksin omistanut yhtiön. Hän uskoo vahvasti suomalaisen kuljetusvälineteollisuuden tulevaisuuteen ja SISU®-brändiin.

Korhosen mukaan konepajateollisuudessa helposti ajatellaan perinteisesti, että konkreettiset tuotteet ja tehtaat ovat yhtiöiden arvokkainta omaisuutta.

”Mutta ei se mene niin. Meille arvokkaimmat osat ovat IPR, SISU®-brändi ja kyvykkyys tuottaa uusia tuotteita ja erikoispalveluja. Olemme pystyneet myymään suunnittelupalveluja esimerkiksi kiinalaisille isoille autonvalmistajille ja erikoisajoneuvoja Keski-Euroopan ja Etelä-Korean kaivosteollisuudelle, ja onnistumisessa on ollut erittäin ratkaisevaa se, että brändi on tunnettu ja että se yhdistyy vaativiin tuotteisiin.”

Sisu Auto Trucks

Haluatko keskustella IPR-arvonmäärityksestä tai ainutlaatuisen brändisi tai teknologiasi kansainvälisestä suojauksesta? 

Ota yhteyttä

Hannes Kankaanpää
Counsel, IP & Technology Law, Licensed Legal Counsel
hannes.kankaanpaa@kolster.com
040 920 8703

Timo Joutsenoja
Senior IPR Business Manager
timo.joutsenoja@kolster.com
0400 817 045

Juha Myllyoja
Associate Partner, IP Lawyer, European Trademark and Design Attorney
juha.myllyoja@kolster.com
050 511 1946

Veli-Matti Kärkkäinen
European Patent Attorney, European Trademark and Design Attorney
veli-matti.karkkainen@kolster.com
040 510 2715

LUE LISÄÄ

IPR-arvonmäärityksestä tukea lisensointiin, kaupallistamiseen tai rahoituksen hakemiseen

Lue lisää asiakastarinoita täällä.