Tavaramerkit  ⋅   Tapahtumat  ⋅   IPR-tietoa

INTA: Epätyypilliset tavaramerkit ja niiden tulkinta EU:ssa ja USA:ssa

23.05.2018
Takaisin

23.5.2018

INTA on maailman suurin IPR-alan tapahtuma, joka kokoaa yhteen yli 10.000 alan ammattilaista. Asiakkaiden ja kollegoiden tapaamisen lisäksi osallistujat kehittävän aktiivisesti toimialaa. Esimerkiksi INTAn alaisuudessa toimii useita komiteoita, jotka seuraavat alan kehitystä ja kehittävät alan käytäntöjä. 

Epätyypilliset tavaramerkit

Kolsterin tavaramerkkijohtaja Joose Kilpimaa on jäsenenä Non-traditional trademarks -komiteassa. Komitea keskittyy epätavallisiin tavaramerkkeihin  (tavallisten ollessa sloganit, sanat, logot ja niiden yhdistelmät). Epätyypillinen merkki on esimerkiksi  väri, ääni, liikkuva kuva, hologrammi, merkin sijoittelu tuotteessa, ja jopa aistimus kuten haju ja maku.  

kilpimaa_joose_full_-web

Aihe on erityisen ajankohtainen EUssa, sillä viime lokakuussa voimaan tulleessa tavaramerkkejä koskevassa asetuksessa ei enää ole edellytystä, että rekisteröitäväksi haettava tavaramerkki tulisi voida esittää graafisesti. Graafisen esittämisen vaatimuksen poistaminen on avannut mahdollisuudet aivan uudenlaisten tavaramerkkien rekisteröinnille.

EU-tuomioistuimessa on tällä hetkellä vireillä kaksi kiinnostavaa tapausta, joissa päätetään minkälaisia tavaramerkkejä tavaramerkkitietokantaan voidaan hyväksyä:

1)  Christian Louboutin -tapauksessa on kyse siitä, voiko tietyn värin käyttämisen kengän pohjassa katsoa tavaramerkiksi.

2) Kit Kat - tapauksessa on kyse siitä, onko suklaapatukan ulkoasu riittävän erottamiskykyinen ollakseen tavaramerkki. Molemmat tapaukset odottavat lopullista ratkaisuaan. Kilpimaan mukaan odotettavaa on, etteivät edellä mainitut ole katsottavissa tavaramerkeiksi. 

EU:n pitäessä varsin tiukkaa linjaa epätavallisten tavaramerkkien rekisteröinneissä, USA:n tavaramerkkivirasto tulkitsee toisin. USA:n virasto hyväksyi viime viikolla rekisteriin muovailuvahan hajun. Tämä Play-Doh -tapaus on uraauurtava, ja tulee herättämään laajaa keskustelua. Selvää kuitenkin on, että tällä hetkellä EU:n tavaramerkkivirasto ei hyväksyisi hajumerkkiä tavaramerkkirekisteriin: vielä ei ole olemassa yleisesti käytössä olevaa teknologiaa, jonka avulla hajumerkki voitaisiin esittää ja yksilöidä. 

Epätyypillisten tavaramerkkien vapauttaminen avaa haasteista huolimatta valtavia mahdollisuuksia erottautua. Kokemukset ovat vielä vähäisiä, eikä suuria tulkintalinjoja ole vielä ehtinyt syntyä. 

Kolster auttaa ja konsultoi uudentyyppisiin tavaramerkkeihin liittyvissä asioissa, ja laadimme strategioita epätyypillisten tavaramerkkien hyödyntämisessä. Kolster järjestää myös myös 12.6.2018 aamiaisseminaarin, jossa myös epätyypillisiin tavaramerkkeihin liittyviä erityiskysymyksiä käydään tarkemmin läpi.

Kolster raportoi INTA 2018 -konferenssista päivittäin. 

Ota yhteyttä

Joose Kilpimaa
Associate Partner, Head of Trademarks, European Trademark Attorney
joose.kilpimaa@kolster.com
041 501 4507