Skip to content

IPR:n perusteet 2: Millä strategialla aineeton omaisuus suojataan?

29.04.2024

Kuuntele blogi

IPR:n perusteet 2: Millä strategialla aineeton omaisuus suojataan?
4:54

Aineettomat oikeudet eli immateriaalioikeudet (IPR) ovat monelle yritykselle tärkeintä pääomaa. Ne voivat muodostaa merkittävän osan yrityksen arvosta ja kilpailuedusta. Mutta millainen strategia aineettoman omaisuuden suojaamiseen kannattaa valita? Kolsterin IP Lawyer Jussi Ilvonen kertoo IPR:n perusteista neljän blogin sarjassaan.

Keksintöjä, tuotteiden muotoilua ja bränditunnuksia – onko yrityksesi aineeton omaisuus tunnistettu ja kaikki tarpeellinen suojattu? Löytyykö mahdollisesti jotain, mitä voisi kaupallistaa?

IPR-strategian laatiminen ei ole tärkeää vain isoille kansainvälisille yrityksille, vaan pienessäkin yrityksessä kannattaa jo varhaisessa vaiheessa kartoittaa, onko oma aineeton omaisuus turvassa. IPR-strategia määrittelee, miten yrityksesi hankkii, suojaa, hoitaa ja hyödyntää aineetonta omaisuuttaan.

 

Voiko voittotuuletuksen patentoida?

Pikajuoksija Usain Boltiin väitettiin hakeneen patenttia voittotuuletukselleen syksyllä 2022. Tosiasiassa hän haki tavaramerkkiä logolle, jossa hänen siluettinsa oli kuvattuna tutussa tuuletusasennossa. Moni tunnistaa myös kuuluisan Air Jordan -tavaramerkin, jossa Michael Jordanin siluettihahmo on donkkaamassa ilmassa jalat levällään.

Tavaramerkeistä ja patenteista puhutaan ja niiden tärkeys ymmärretään, mutta suojamuodot menevät yleisessä keskustelussa usein sekaisin.

Monessa kasvuhaluisessa yrityksessä ei ole tarpeeksi tietoa IPR:stä, ja siksi yrityksen aineettomaan omaisuuteen saattaa liittyä tunnistamattomia riskejä tai hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia. Hyvin laadittu IPR-strategia auttaa riskien ja mahdollisuuksien tunnistamisessa.

Huomio saattaa olla kapeakatseisesti tavaramerkeissä ja patenteissa, ja puhutaan vain teknisistä ratkaisuista, yrityksen nimestä tai logosta. Suojaa voi kuitenkin saada myös esimerkiksi ohjelmistoille, muotoilulle ja hyvin monenlaisille brändielementeille, kuten tuotteiden tai palvelujen nimille, logoille ja iskulauseille. Liikesalaisuuksien ja turvaavien sopimusehtojen luoma suojakerros voi olla joskus vaikea hahmottaa, mutta se saattaa olla olennainen brändin suojaamisessa.

Brändin suojauksen suunnittelussa kannattaa ottaa avuksi IPR-asiantuntija, joka pystyy huomiomaan kaikki merkitykselliset yksityiskohdat.

 

IPR-strategia pitää räätälöidä

Googlen hakualgoritmi lienee yksi tunnetuimmista liikesalaisuuksista. Algoritmeihin liittyvää omaperäistä koodia suojaa tekijänoikeus. Tämän lisäksi algoritmeihin liittyviä teknisiä keksintöjä voi olla mahdollista suojata patentoimalla yhdessä tai useammassa maassa. Onnistunut suojaus edellyttää usein useamman suojamuodon yhdistämistä. 
Aineettoman omaisuuden suojaaminen ei siis olekaan niin suoraviivaista kuin voisi luulla, ja oikean suojausvaihtoehdon valinnalla voi olla kauaskantoisia seurauksia.

Kilpailuedun turvaamiseen ja riskienhallintaan löytyy monesti vaihtoehtoisia IPR-strategioita. Aineettoman omaisuuden suojaamiseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa yrityksen toimiala, tuotteet, palvelut, kilpailijat, toiminnan kansainvälisyys ja budjetti. Siksi myös IPR-strategia pitää räätälöidä.

Yrityksen pitää valita itselleen sopiva IPR-strategia, joka ottaa huomioon oman yritystoiminnan tavoitteet ja muut puitteet. Kannattaa muistaa, että omalta toimialalta benchmarkattujenkaan yritysten suojausratkaisut eivät välttämättä ole itselle sopivia.

IPR-strategian voi tehdä kustannustehokkaasti

Hyviä uutisia – sopivan IPR-strategian laatiminen voi olla yllättävänkin kustannustehokas prosessi. Suojausvaihtoehtoja ei ole loputtomasti, ja muutamalla kohdennetulla toimenpiteellä saadaan monissa yrityksissä tärkein tunnistettua ja suojattua.

IPR-strategiassa voi olla eri painotuksia esimerkiksi teknologian, brändin, muotoilun tai /ja luovan työn tulosten suojaamisen välillä. Joitakin keksintöjä kannattaa patentoinnin sijaan suojata liikesalaisuuksin ja sopimusehdoin, jos keksintöä ei haluta pidemmälläkään aikavälillä julkistaa ja salassa pysymiselle on IPR-asiantuntija-arvioinnissa havaittu hyvät edellytykset.
Eri yritysten IPR-kulut vaihtelevat huomattavasti.

Kansainväliseen kasvuun tähtäävän pk-yrityksen on usein syytä varautua vähintään useamman tuhannen euron vuotuiseen IPR-budjettiin. Kansallisesti toimiva palveluyritys saattaa ainakin toimintansa alkuvaiheessa pärjätä jopa pelkällä perustason brändisuojalla, joka koostuu esimerkiksi tavaramerkistä, toiminimestä ja verkkotunnuksista, kuten .fi ja .com.

Tiedätkö yrityksesi aineettoman omaisuuden tilan? Ota yhteyttä ja varmista, että yrityksesi IPR on asianmukaisesti suojattu.

OTA YHTEYTTÄ

Lue lisää:

IPR:n perusteet 1: Mistä yrityksen arvo muodostuu?

IPR:n perusteet 3: Mitä voi tapahtua, jos et suojaa brändiäsi tai innovaatioitasi?

IPR:n perusteet 4: Voiko IPR:n avulla ansaita rahaa?