Skip to content

IPR:n perusteet 1: Mistä yrityksen arvo muodostuu?

29.04.2024

Kuuntele blogi

IPR:n perusteet 1: Mistä yrityksen arvo muodostuu?
4:34

Yrityksen arvo syntyy muun muassa brändistä, innovaatioista ja erilaisista kilpailueduista. Yksi asia on tärkeää muistaa: sen, minkä jätät suojaamatta, saatat yllättäen menettää. Kolsterin IP Lawyer Jussi Ilvonen kertoo IPR:n perusteista neljän blogin sarjassaan.

Yrityksen brändi, teknologia ja innovaatiot on ensiarvoisen tärkeää suojata hyvin, sillä ne ovat arvokasta omaisuutta. Moni yrittäjä etenee nopeasti, tekee rohkeita ratkaisuja eikä varaudu liiketoimintariskeihin. Niin kovaa vauhtia ei kannata pitää, että jättää brändin tai innovaation suojaamatta.

Liikevaihtoa ja voittoa saattaa kertyä, mutta yrityksen arvon säilyminen pidemmällä aikavälillä voi vaarantua, mikäli oikeuksia esimerkiksi brändiin, tuotteiden muotoiluun ja keksintöihin ei ole varmistettu.

 

1. Brändi on yrityksen kasvot

Kun perustat yrityksen Suomeen tai ulkomaille, saat brändillesi osittaista suojaa toiminimen rekisteröinnin kautta. Toiminimi luo yksinoikeuden käyttää yrityksen nimeä elinkeinotoiminnassa kyseisessä maassa. Suoja ei ulotu esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden nimiin eikä muihin tunnuksiin, jotka pitää suojata ensisijaisesti tavaramerkillä. Useimmille toimijoille nimenomaan rekisteröidyt tavaramerkit muodostavat brändin suojan ytimen.

Myös tavaramerkkisuoja on voimassa vain niissä maissa tai alueilla, kuten EU:ssa, joissa suoja on saatettu lainmukaisesti voimaan. Kohdemaissa voi olla jo ennestään identtisiä tai sekaantumisvaaran aiheuttavia merkkejä, jotka ovat lähtökohtaisesti este oman merkin rekisteröinnille ja muutoinkin riski sen käyttöönotolle. Mikäli tavaramerkkiesi rekisteröitävyyttä ei ole tutkittu ennen brändisi lanseeraamista, saatat pahimmillaan joutua rakentamaan brändin myöhemmässä vaiheessa kokonaan uudestaan.

Brändi on yrityksesi kasvot maailmalle. Tavaramerkkien rekisteröiminen brändin suojaamiseen liittyvine kartoituksineen on monille uusille tai kansainvälistymistä suunnitteleville yrityksille ensimmäinen askel kohti vakaata ja mitattavaa brändiarvoa. Hyvin laaditun IPR-strategian avulla määrität, millä keinoin suojaat brändiäsi ja muuta yrityksen kriittistä aineetonta pääomaa sekä miten tavaramerkit ja muu IPR voivat tuottaa yrityksellesi lisäarvoa.

 

2. Innovaatioissa piilee IPR-miinoja

Elon Musk ilmoitti vuonna 2014, että kaikki Teslan patentit ovat vapaasti käytettävissä niin pitkään kuin niitä käytetään hyvässä hengessä.

Harvinainen teko – mutta laskelmoitu. Teslan tarkoituksena ei suinkaan ollut jättää omia oikeuksiaan suojaamatta, vaan nopeuttaa sähköautojen kehitystä ristiinlisensoinnin avulla.
Keksintöjen maailma on täynnä IPR-miinoja. Jos et suojaa, tuotekehityksesi hedelmät voivat päätyä kilpailijoidesi käyttöön. Pahimmillaan oman keksinnön kaupallistaminen estyy jollakin markkinalla kokonaan aiemman patentin tai kilpailijan muun IPR:n vuoksi.

Brändin ohella luova työ, innovaatiot ja esimerkiksi tietotaito ovat keskeisiä tekijöitä yhä useamman yrityksen arvonluonnissa. Suojaamalla innovaatiosi asianmukaisesti esimerkiksi patenteilla, hyödyllisyysmalleilla tai erilaisilla salassapidon säilymistä turvaavilla sopimuksilla vaikutat konkreettisesti yrityksesi tulevaisuuden näkymiin.

3. Toimiva IPR-strategia houkuttelee sijoittajia

Sijoittajat haluavat nähdä, että yrityksesi on kilpailukykyinen ja että sillä on vahva tulevaisuus. Laadukas IPR-salkku ja yrityksen johdon päätöksentekoa tukeva IPR-strategia ovat tärkeitä tukipilareita.

Liiketoimintastrategian osaksi kytkeytyvä IPR-strategia kannattaa aina räätälöidä istumaan yrityksen tarpeisiin, tavoitteisiin ja resursseihin. Yhdessä IPR-strategiassa voi olla mielekästä painottaa esim. brändin suojaa ja lisensointia, toisessa patentointia ja liikesalaisuuksia, kolmannessa taas muotoilun suojaa ja tekijänoikeuksia ja neljännessä jotakin näiden väliltä.

IPR-strategiaa suunniteltaessa kannattaa huomioida myös, kuinka laajasti omia oikeuksia puolustetaan ja valvotaan sekä kuinka voimakkaasti IPR-lisensointiin panostetaan osana liiketoimintastrategiaa.

Älä siis jätä mitään sattuman varaan, vaan ponnista markkinoille suojaamalla yrityksesi brändi, teknologia ja muut tärkeät kilpailuedut.

Onko yrityksesi brändin ja innovaatioiden suojaus kunnossa? Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.

OTA YHTEYTTÄ

Lue lisää:

IPR:n perusteet 2: Millä strategialla aineeton omaisuus suojataan?

IPR:n perusteet 3: Mitä voi tapahtua, jos et suojaa brändiäsi tai innovaatioitasi?

IPR:n perusteet 4: Voiko IPR:n avulla ansaita rahaa?