Skip to content

IPR:n perusteet 3: Mitä voi tapahtua, jos et suojaa brändiäsi tai innovaatioitasi?

29.04.2024

Kuuntele blogi

IPR:n perusteet 3: Mitä voi tapahtua, jos et suojaa brändiäsi tai innovaatioitasi?
3:39

Häikäilemätön jäljittely, brändäyksen vesittyminen tai yrityksen kassan tyhjentävä oikeustapaus – sinisilmäisyyden hintalappu voi olla kallis. Toimimalla ennakoivasti voit hankkia yrityksellesi suojaa kaikkia kolmea kriisiä vastaan. Kolsterin IP Lawyer Jussi Ilvonen kertoo IPR:n perusteista neljän blogin sarjassaan.

Aineettoman omaisuuden suojaus on verrattavissa vakuutukseen. On tärkeää varautua mahdollisiin ongelmiin jo ennakolta. Varsinkin kansainvälisestä bisnesmaailmasta löytyy häikäilemättömiä toimijoita. Seuraukset voivat olla vakavat, jos yrityksen brändin tai innovaation suoja on heikko, tai sitä ei ole ollenkaan.

Jos et suojaa tärkeintä aineetontasi asianmukaisesti, on mahdollinen kriisi vaikeaa selättää.

 

Rekisteröinneillä selkeyttä IPR-suojaukseen

Tiesitkö, että toisen tuotteen tai palvelun jäljittely on yleisesti ottaen sallittua, ellei sitä ole erikseen suojattu? Luomus voi täyttää tekijänoikeussuojan kriteerit ilman omia aktiivisia toimenpiteitäkin, mutta useimmissa tapauksissa uusien tuotteiden, palveluiden ja innovaatioiden kaupallistamisen yhteydessä erilaiset suojaustoimenpiteet ovat välttämättömiä.
Pahimmassa tapauksessa yritys voi menettää oikeuden omaan brändiinsä tai tuotteidensa myyntiin, mikäli aineettoman omaisuuden suoja on puutteellinen.

Rekisteröimällä brändillesi tavaramerkin tai hankkimalla keksinnöllesi patentin pystyt puuttumaan luvattomaan käyttöön.  Rekisteröinti saattaa myös pienentää omien oikeuksien puolustus- ja selvityskuluja merkittävästi.

 

Brändäyksen vesittyminen ja muut kuluriskit

Tavaramerkkiä on mahdollista käyttää myös ilman tavaramerkin rekisteröintiä. Näin otat kuitenkin riskin, että markkinoilla voi olla tai saattaa ilmaantua identtinen tai sekaannusvaaran aiheuttava merkki, jonka käyttöä et välttämättä voi kieltää. Jos riski toteutuu, saatat pahimmillaan joutua brändäämään tuotteesi tai palvelusi uudelleen.

Niissäkin harvinaisissa tapauksissa, joissa voi olla strategisesti perusteltua edetä ilman merkin rekisteröintiä, on riskinhallinnan kannalta välttämätöntä vähintään tutkia, voidaanko merkki ottaa käyttöön kohdemaassa. Varsinkin jos kilpailija on jo rekisteröinyt samankaltaisen merkin samankaltaisille tuotteille tai palveluille, ovat oman merkin käytön riskit huomattavat. Mahdollisen oikeudenkäynnin kulu- ja mainehaitat voivat olla isot ja myös brändin rakentamiseen tehdyt investoinnit valua hukkaan.

Ennakointi tuo parhaat hyödyt myös IPR-asioissa

Harvemmin kukaan ihailee perustuksia, mutta ilman niitä kauniskaan talo ei pysy pystyssä. Samalla tavalla aineettoman omaisuuden suojaus antaa yrityksesi keskeisille aineettomille arvonluojille menestystä kestävän perustan.

Aineettoman omaisuuden suojaus on tärkeää tehdä hyvissä ajoin. Esimerkiksi ennakkotutkimusten ja tavaramerkkirekisteröintien muodostama kokonaisuus on monesti muihin brändirakennuksen kuluihin verrattuna yllättävän edullinen investointi. Se on edullinen myös mahdolliset kuluriskit huomioiden: mikäli tuotteesi lanseeraaminen ja tuominen markkinoille johtavat konfliktiin, uudelleenbrändäys tai oikeudenkäynti tulevat yleensä huomattavasti kalliimmiksi.

Rekisteröimällä tavaramerkkisi, suojaamalla innovaatiosi esimerkiksi patentilla tai allekirjoittamalla tarvitut sopimukset yhteistyökumppaniesi kanssa, luot yrityksellesi kasvumahdollisuuksia ja saat suojaa mahdollisia kriisejä vastaan.

Onko aineeton omaisuutesi riittävästi suojattu? Tarkistamme suojasi tilan.

OTA YHTEYTTÄ

Lue lisää:

IPR:n perusteet 1: Mistä yrityksen arvo muodostuu?

IPR:n perusteet 2: Millä strategialla aineeton omaisuus suojataan?

IPR:n perusteet 4: Voiko IPR:n avulla ansaita rahaa?