27.9.2019

Kaupallistamisen haasteet nousivat Kolster145-juhlan päällimmäiseksi anniksi. Kolsterin ja Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen tuloksista osallistujien oli helppo tarkistaa oman yrityksensä suunta ja käydä keskusteluja.

Lataa tutkimustulokset

Ari Malkasaari, Valmet Technologies Oy

Ari Malkasaari_Valmet Technologies

”Päivän parasta antia oli mahdollisuus vuoropuheluun muiden kanssa. Painimme IPR-asioiden kanssa jatkuvasti, ja tämän päivän tilaisuudesta sain vahvistusta, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Monet Kolsterin ja Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen tuloksista ovat johdettavissa myös omaan yritykseen, ja niissä on mielenkiintoista pohdittavaa.”

Jussi Salo, ABB Oy Motors & Generators

 Jussi Salo_ABB

”Päivästä jäi tosi hyvä fiilis. Edustan perusteknologiayritystä, ja tämä oli minulle hyvin kiinnostavaa ja ajankohtaista: yritän jatkuvasti löytää kulmaa, jolla innovaatiot kaupallistetaan. Yksinkertaisia ratkaisuja ei ole, mutta niiden pohtiminen on todella tärkeää. Muutama hyvä idea jäi muhimaan, ja jo niiden takia kannatti tulla.”

Stiina Löytömäki, Työ- ja elinkeinoministeriö
Jussi Ilvonen, Ornamo ry

Stiina Löytömäki_TEM_Jussi Ilvonen_Ornamo

”Olipa hyvin järjestetty verkostoitumistapahtuma! Edustan virkamiestahoa, ja kuuntelin hyvin kiinnostuneena kentän tuntemuksia. Viranomaisetkin mainittiin pari kertaa – ja ymmärrän hyvin kritiikin hitaudesta, sillä lainsäädäntö tulee aina perässä. Mutta oli todella mielenkiintoista kuulla, miten yrittäjät mieltävät IPR-asiat.”

”Edustan muotoilijoiden toimialajärjestöä Ornamoa. Tutkimuksen esittelemät luvut olivat hyvin pitkälti samanlaisia kuin meidän alallamme, jossa yhtiöt ovat pieniä osakeyhtiöitä tai toiminimiä. Oli kiinnostavaa kuulla, että suurilla yrityksillä on näköjään ihan vastaava tilanne. Kannatti ehdottomasti istua täällä tämä päivä! Sitä jäin miettimään Toni Nijmin esityksestä, että jos maailmanlaajuisesti vain 2 prosenttia patenteista johtaa kaupalliseen onnistumiseen, se on hurjan pieni luku!”

Hannu Lindfors, Konecranes Global Oy

Hannu Lindfors_Konecranes

”Päivä antoi paljon ajattelemisen aihetta. Erityisesti jäi mieleen Tamron tarina: se muistutti, miten tärkeää on katsoa asioita laajemmin ja nähdä mahdollisuudet tavanomaisen horisontin ulkopuolelta. En osaa sanoa, mitä tämä voisi olla oman yrityksen kannalta, mutta paljon ajatuksia jäi pyörimään mielessä. Tällainen ravistelu on hyvin hyödyllistä.”

Maisa Leppänen, Line Carrier Oy

Maisa Leppänen_Line Carrier

“Edustan btob-puolen teleoperaattoriyritystä, ja tarjoamme Kolsterille mobiili- ja vaihteenhoitopalvelut. Oli mielenkiintoista pohtia, mitä IPR meille voisi tarkoittaa. Vaikka meilläkin on kansainvälistymissuunnitelmia, tätä asiaa ei välttämättä ole pohdittu tarpeeksi.”

Katja Jensen, Svea

Katja Jensen_Svea

”Kaiken kaikkiaan ihan loistava päivä! Sain paljon ajatuksia, joita vien omalle työpaikalleni. Tekemistä näissä asioissa kyllä riittää. Oli hyvä kuulla näkemyksiä tällaisessa vähän eri foorumissa. Elämme sellaista muutosten aikaa, että ei saisi tuudittautua luulemaan, että innovaatiot on jo nähty! On hyvä, että joku välillä muistuttaa isosta kuvasta.”

Kaj Häggman, OP

Kaj Häggman_OP

”Nautin suuresti tästä päivästä. Esitykset olivat loistavia laidasta laitaan, ja meidän pöytäkeskustelumme oli erittäin inspiroivaa. On hyvä välillä huomata, miten samanlaisia ongelmat yrityksissä ovat, vaikka oltaisiinkin eri toimialoilla. Vedän itse meillä IPR-projektia, ja sain täältä hyvää materiaalia vietäväksi myös meidän johtoportaaseen. Todella hyödyllistä tietoa!”

Juha Leppänen, Vere Oy

Juha Leppänen_Vere

”Minun päätyöni on liiketoimintamuotoilua eli juuri sitä mistä tänään puhuttiin koko päivä. Sain kuulla usean ihmisen puhuvan juuri siitä, mistä meidän yritystoiminnassamme on kyse: innovaatioiden kaupallistamisesta. Me autamme yrityksiä transformoimaan liiketoimintaansa tai rakentamaan kokonaan uusia konsepteja ja palveluita ja kaupallistamaan niitä. Oli todella kiinnostavaa kuulla asiasta suomalainen tutkimus, joka vahvisti käsitystä siitä, miten paljon on vielä tekemistä.”

LUE LISÄÄ IPR-TUTKIMUKSESTA JA NÄKEMYKSISTÄ

Kolster 145 vuotta: ”Se ei ole innovaatio, jos sitä ei voi kaupallistaa”

Yrityspäättäjät eivät pidä Kiinaa kilpailijana – kiinalaisinvestointien kasvuun sen sijaan uskotaan

IPR-strategia kääntää Kiina-uhat mahdollisuuksiksi

Talouselämä 15.9.2019: Suomalaiset eivät osaa kaupallistaa tuotteitaan – sitten ihmetellään, miksi me jäämme syömään pettuleipää

M&M 17.9.2019: Kyselyn mukaan suomalaiset yritykset eivät osaa kaupallistaa innovaatioitaan – ”Tämä on tahtokysymys, joka lähtee yrityksen hallituksesta"

Suomalaisyrittäjä, haluatko menestyä? Pyydä apuun IPR-alan strategit

Ota yhteyttä

By Kolster

UUSIMMAT

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat uusinta tietoa IPR-alalta.