Skip to content

Kauppasotien yleistyminen herättää monta kysymystä

07.08.2019

7.8.2019

Mitä Kiina ja Yhdysvallat edellä, sitä Japani ja Etelä-Korea perässä. Kolsterin toimitusjohtajan sekä Suomi–Kiina kauppayhdistyksen varapuheenjohtajan Timo Helosuon äskeinen Kiinan-matka sai hänet miettimään useita kauppasotiin liittyviä kysymyksiä. 

Matkustin suoraan kesälomaltani työmatkalle Kiinaan. Siellä ollessani aktivoituneet kauppasodat saivat miettimään, että enää ei ole kyse yksittäisistä tapahtumista vaan isommasta ilmiöstä.

Kiinan ja Yhdysvaltain kauppasota on jo vanha uutinen, jonka jälkeen on ehditty kertoa sodan hiipumisestakin. Moni meistä ehti kesällä miettiä, milloin maiden välinen kauppasota päättyy – kunnes se leimahti uudelleen.

Hämmentäväksi tilanteen tekee se, että heinäkuussa saimme tiedon myös Japanin ja Etelä-Korean välille syttyneestä kauppasodasta. Sen taustalla on valtioiden välinen kiista toisen maailmansodan aikaisista tapahtumista. Japani rajoitti tärkeiden teknologiatuotteidensa vientiä Etelä-Koreaan, ja osa eteläkorealaisista on alkanut boikotoida japanilaisia tuotteita. 

”Helppo mennä, vaikea päästä pois”

Kiinan ja Yhdysvaltain keskinäisen uhittelun yksi taustatekijä on se, että USA halusi laittaa Kiinaa polvilleen IPR-väärinkäytösten ja esimerkiksi tuoteväärennösten tuottamisen takia. Nyt suurin osa Kiinan viennistä on USA:n pakotteiden piirissä ja Kiina ryhtyy vastatoimiin. Japanin ja Etelä-Korean välinen jännite voi vaikuttaa merkittävästi koko maailman elektroniikkateollisuuden tilanteeseen, koska molemmat maat ovat merkittäviä komponenttitoimittajia ja kulutuselektroniikan valmistajia.

Mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella? Kun valtiot pahoittavat mielensä, ne ilmaisevat sen keinolla, joka keikuttaa koko maailmankauppaa. Huomiota sillä ainakin saa, ja vaikutukset yrityselämään ovat pahimmillaan laajat ja kohtalokkaat.

Me uutisten seuraajat näemme, että kauppasota on tila, johon on helppo mennä mutta josta on todella vaikea päästä pois.

”Ovatko valmiutemme kunnossa?”

Jos kauppasodat yleistyvät ja ovat tulleet jäädäkseen, miten meidän pitäisi opetella varautumaan niihin? Ovatko riskinhallintavalmiutemme kunnossa? Niiden olisi oltava, sillä maailman kauppasuhteet voivat keikahtaa yhden viikon aikana täysin uuteen asentoon. Näiden käänteiden ennustaminen on kuitenkin vaikeaa niin yrityksille kuin mediallekin.

Entä pystymmekö me täällä Euroopassa hyödyntämään nämä nopeasti muuttuvat tilanteet ja toimimaan niissä viisaasti? Yhtäkkiä eurooppalaisista – myös suomalaisista – markkinoista ja yhteistyökumppaneista on tullut paljon entistä kiinnostavampia esimerkiksi monille kiinalaisille yrityksille. Mutta miten kestävää on kauppasodan varjolla tehty uusi bisnes? Entä mitkä voivat olla seuraavan kauppasodan kävijät ja siitä hyötyjät?

Viime viikkojen uutiset ovat herättäneet huolen siitä, mihin vielä päädymme tällä keskinäisten pakotteiden ja boikottien tiellä. Maailmankaupan perinteiset voimasuhteet järkkyvät ja vaikutukset ulottuvat alihankkijoihin ja kuluttajiin kaikkialla maailmassa.

Selvää on vain se, että kaikki osapuolet häviävät.

LUE MYÖS

Miten yrityspäättäjät kokevat Kiinan: uhka vai mahdollisuus? 

Viisi vinkkiä, miten valmistaudut Kiinan markkinoille 

Näin asiakasyrityksemme kuvasivat IPR-trendejä ja Kiina -kokemuksiaan Kiina-seminaarissamme

 

OTA YHTEYTTÄ

Timo Helosuo
timo.helosuo@kolster.fi
040 576 1659
Kolster China Desk