19.12.2019

Tekoälyn vallankumous ei tulekaan, entä kuinka myönnetään tavaramerkki tuoksulle tai aiemmin laittomalle huumeelle? Kolsterin Associate Partner Joose Kilpimaa kuuli IP-alan suurimman järjestön INTAn tapahtumassa alaa globaalisti puhuttavista IPR-trendeistä.  

Kannabistuotteiden rekisteröiminen tavaramerkiksi, epätyypillisten tavaramerkkien rekisteröinnin kehitysaskeleet sekä tekoäly- eli AI-vallankumouksen viipyminen. Siinä aiheita, jotka puhuttavat nyt IP-alan vaikuttajia kaikkialla maailmassa.

Ne nousivat kiinnostavimmiksi teemoiksi myös Leadership Meeting -tapahtumassa Texasin Austinissa. Sen järjesti IP-alan suurin järjestö INTA (International Trademark Association). Kolsterin Associate Partner Joose Kilpimaa oli tapahtumassa tänä vuonna ainoa suomalainen 1 200 kansainvälisen osallistujan joukossa.

INTA-konferenssi 2019: Uudenlaista innovointia tavaramerkkien käyttöön!

”Laillisissa kannabistuotteissa mielikuvitus on rajana”

Kannabis laillistuu vauhdilla: Pohjois-Amerikassa jo 12 osavaltiota on vapauttanut sen viihdekäytön. Kannabistuotteiden kehittämisessä on rajana vain mielikuvitus, kuten muussakin innovoinnissa. 

”Laillinen kannabismarkkina Amerikassa ei ole vanhan liiton sauhuttelua. Polttaminen vähenee, sillä ainetta nautitaan ihan uusissa olomuodoissa syötävinä ja juotavina tuotteina. Panimot ovatkin kaikkein aggressiivisimpia toimijoita”, Kilpimaa kertoo. 

Hänen mukaansa uusi haaste onkin tavaramerkkisuojan hakeminen tuotteille, jotka ovat ennen olleet – ja ovat toisaalla edelleen – laittomia. Euroopan Unionin maista Luxemburg on ilmoittanut ensimmäisenä vapauttavansa kannabiksen viihdekäytön noin viiden vuoden kuluttua.  

”Kyse on ilmiöstä, joka saattaa tuntua kaukaiselta. Joku kuitenkin avaa portin ensimmäisenä, ja tilanne saattaa lähteä vyörymään hyvinkin nopeasti”, Kilpimaa toteaa.

”Brexit ja Afrikka ovat nyt IPR-maailmassa pinnalla”

Kannabiksen lisäksi toinen varma IPR-maailmaa pohdituttava puheenaihe on edelleen brexit.

”Brexitin vaikutuksista IP-alaan ei tiedetä varmasti mitään, sillä jokainen hahmoteltu teoreettinen viitekehys riippuu lopulta siitä, saako Iso-Britannia aikaan sopimusta EU:n kanssa vai ei. Lisäksi Ison-Britannian tavaramerkkiviraston jatkuvien päivitysten sisältö vaihtuu sen mukaan, onko brexit toteutumassa vai ei, ja jos on, niin sopimuksella vai ilman”, Kilpimaa kertoo.

Mitä tavaramerkeille, mallioikeuksille ja patenteille tapahtuu brexitissä?

Patentit & brexit – mikä muuttuu, mikä ei?

Myös Afrikka pyörii nyt monen huulilla, ja odotukset maanosaa kohtaan ovat korkealla.

”Pitkään on supistu siitä, miten aineettoman omaisuuden kysymykset vielä nousevat Afrikassa, mutta seuraavaa Kiinaa siitä tuskin tulee. Läpimurto kuitenkin antaa vielä odottaa itseään”, Kilpimaa toteaa.

“Tuoksun rekisteröinti tavaramerkiksi on runoutta”

Tavaramerkkimaailma yhdenmukaistuu kansainvälisesti, mutta tulevaisuuden erityinen ilmiö liittyy epätyypillisten tavaramerkkien rekisteröintiin. Suomessa tavaramerkkilaki uudistui toukokuussa 2019, jolloin graafisen esitettävyyden vaatimus poistui. 

Epätyypillisiin tavaramerkkeihin liittyvät prosessit ovat vasta muotoutumassa mutta leviävät jo maailmalla. Haasteet eivät tarkoita, etteikö epätyypillisiä tavaramerkkejä kannattaisi hakea.

”Huolellisella valmistelulla on mahdollista saada epätyypillinen tavaramerkkirekisteröinti ja siten uusia tapoja erottua kilpailijoista. Tässä, jos jossain, kannattaa kuitenkin ottaa ammattilainen avuksi”, Kilpimaa toteaa.

Hänen mukaansa portit ovat nyt auki täysin uudenlaisille tavaramerkkirekisteröinneille. Tavaramerkiksi voi hakea hologrammeja, liikkuvaa kuvaa, ääntä tai värejä. Esimerkiksi Fiskarsilla on yksinoikeus tiettyyn oranssiin ja Fazerilla tiettyyn sinisen sävyyn”, Kilpimaa kertoo.

Uusi tavaramerkkilaki voimaan 1.5.2019 – luokitukset tarkistettava takautuvasti 

Rajoitteet liittyvät enää lähinnä tavaramerkkivirastojen teknisiin valmiuksiin, sillä virastojen tietokannat ovat julkisia, ja kenen tahansa on pystyttävä selaamaan niitä. Jos virasto ei pysty esittämään vaikkapa hologrammia tietokannassaan, sitä ei voi hakea rekisteriin. 

Euroopan Unionissa hajuja tai makuja ei ainakaan vielä hyväksytä tavaramerkkirekisteriin, mutta Yhdysvalloissa sekin on mahdollista.

”Lelufirma Hasbron PLAY DOH -muovailuvahan tuoksu on rekisteröity. Hajuun liittyen vaaditaan valtava määrä näyttöä siitä, että tuoksu on aina ollut sama ja että ihmiset tunnistavat sen. Tuoksu on myös määriteltävä sanallisesti, mikä on lähes runoutta”, Kilpimaa kertoo.

Epätyypillisistä tavaramerkeistä on selvitettävä aiempaa tarkemmin, mihin haettava suoja kohdistuu. Hakemuksen kuvailevassa osuudessa on suuri vaara virheisiin, jotka voivat johtaa hakemuksen hylkäämiseen tai siihen, että suoja kohdistuukin eri asiaan kuin alun perin haluttiin. 

”Liikkuvaa kuvaa sisältävän merkin tai multimediatiedoston yksinoikeus ei kohdistukaan kehysten sisällä pomppivaan sanaan, vaan kyseisen sanan liikerataan. Se on tarkkaa. Esimerkiksi Red Bull yritti rekisteröidä tölkkinsä sinisen ja hopean väriyhdistelmän ilman sen riittävän tarkkaa määrittelemistä, kuinka värejä käytetään suhteessa toisiinsa. Hakemus hylättiin EU:n ylimmässä tuomioistuimessa.”

“Ei sittenkään tekoälyn vallankumousta”

Tekoälyn vallankumousta saadaan IP-alalla vielä odotella. Odotukset ovat korkealla, sillä AI-ratkaisujen avulla sekä yritykset että asiakkaat voivat saavuttaa huomattavia resurssisäästöjä. AI-pohjaiset sovellukset kehittyvät jatkuvasti mutta auttavat lähinnä tilanteissa, joissa on käytävä läpi suuria määriä dataa.  

”Patentoinnissa AI-sovellukset auttavat jo hakemusten käännöksissä, ja tavaramerkkipuolella on mahdollista verrata ohjelmistoilla kuvioita toisiinsa ja tutkia niiden samankaltaisuutta. Toistaiseksi tekoäly on kuitenkin vain toivottu ja helpottava apuväline, jonka tuottamasta tiedosta ihminen jalostaa jotakin hyödyllistä”, Kilpimaa kertoo.

Tapahtumassa jopa virtuaaliteknologian edelläkävijä, SXSW -festivaali, kommentoi, että ihmisten kasvokkainen kohtaaminen on yhä kaiken ytimessä.  

”Oli yllättävää kuulla, että valtavia teknologisia harppauksia ei ole näköpiirissä jatkuvasta tekoälypuheesta huolimatta. Edes AI-yritysten edustajat eivät maalailleet vallankumouksia. Kehitystä tapahtuu mutta pienin askelin.”

Ota yhteyttä

Joose Kilpimaa
joose.kilpimaa@kolster.fi
041 501 4507

LUE LISÄÄ

Brexit tulee – tämä sinun tulee tietää eron vaikutuksista tavaramerkkeihin ja malleihin

Tavaramerkit ovat ikuisia

By Kolster

UUSIMMAT

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä.

TILAA UUTISKIRJEEMME

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi. Saat uusinta tietoa IPR-alalta.